Wednesday, Oct 16, 2019

صفحه نخست » وقتی تنِ خبرنویس رادیو فردا به تن آمدنیوز و روح الله زم می خورد!؛ ف. م. سخن

B43FD141-3275-440D-A6C4-E7B849204502.jpegگفتم بنویسم، ننویسم، بگویم، نگویم، چه کنم؟
گفتم یک بار نوشتن در باره ی «آمد نیوز» و «روحی» بس است! به هر کس باید به قدر اعتبار ش پرداخت.
گفتم اگر کسی بخواهد حرف تو را بفهمد یک اشاره کافی ست. نخواهد بفهمد هم که تا ابد گفتن و نوشتن از فایده خالی ست.
به خودم نهیب زدم، دوران ما دوران تکرار های مکرر است. مردم بار اول ممکن است «نگیرند» که تو چه می گویی. باید آن قدر گفت و تکرار کرد، تا مطلب «گرفته شود».

به خودم گفتم علی الله! یک بار دیگر در این باره بنویس و بنشین گذر روزگار را تماشا کن! به گل هایی که وزارت اطلاعات ج.ا. در خاک فرنگ کاشته و در هر فصلی یک یا چند تایش از زیر خاک سر بیرون می آورد یا چند تایش بعد از نشان دادن جمالات و کمالات می پوسد و به خاک سپرده می شود...

*****

دیروز رادیو فردا در وب سایت خود تیتر زد:
«فیگارو: «همکاری فرانسه» برای بازداشت روح‌الله زم در عراق»

به خودم گفتم نصف شب است، داری اشتباه می بینی. چشم ها را مالیدم دوباره به تیتر نگاه کردم دیدم نه! درست خوانده ام! رادیو فردا از قول روزنامه ی معتبر «فیگارو» صاف و ساده و پوست کنده نوشته است:
«همکاری فرانسه برای بازداشت روح الله زم در عراق»

برای این که «همکاری فرانسه» هم قشنگ حالی خواننده بشود، این دو کلمه را لای گیومه گذاشته که یعنی این را خودِ خودِ فیگارو گفته است.

من متاسفانه یک چیزکی در سر دارم به اسم «عقل سلیم». عقل سلیم عبارت از این است که اگر من یک روز ببینم کیهان شریعتمداری خبری زده با تیتر «خامنه ای به ترامپ قول همکاری داد» اول چشمان ام گشاد می شود، بعد دهان ام نیمه باز می شود، بعد ضربان قلب ام بالا می رود....

اگر عقل سلیم نداشته باشم، با بی خیالی صفحه ی روزنامه را می بندم، و به خودم می گویم، «معلوم بود اینا از اول اش هم با هم بودن و همیشه با هم همکاری می کردند»!

بعد اگر اهل رسانه باشم، برنامه هایی در باره ی خبر کیهان تهیه می کنم و گفت و گوهای کارشناسی در این باره انجام می دهم بدون این که به خودم بگویم: مگه میشه این خبر راست باشه؟!

*****

اما صاحب عقل سلیم که من باشم، نیمه شب رفتم سراغ سایت فیگارو، گفتم تا خودم نبینم که فیگارو نوشته فرانسه برای بازداشت روح الله زم در عراق همکاری کرده، باور نمی کنم.

متاسفانه خبر جزو اخباری بود که فقط آبونه شدگان می توانستند آن را بخوانند لذا با کمال اندوه دست در جیب خالی خود کردم و مبلغ آبونه را پرداختم و خبر را از شدت هیجان با عجله ی بسیار باز کردم و دیدم جناب فیگارو، در باره ی روحی جان دو تا تیتر زده:
Espionnage: comment l'Iran a capturé un opposant vivant en France
یعنی
جاسوسی: چگونه ایران یکی از مخالفان خود را که در فرانسه زندگی می کرد دستگیر کرد
و
L'Iran annonce l'arrestation d'un opposant »dirigé par« le renseignement français

یعنی
ایران خبر از بازداشت یکی از مخالفان سیاسی خود را داد که به وسیله دستگاه امنیتی فرانسه هدایت می شد

به نظرم یافتم!

نکند خبرنویس «رادیو فردا» «هدایت شدن توسط دستگاه امنیتی فرانسه» را، «به هدایت دستگاه امنیتی فرانسه» ترجمه کرده؟

خب. قطعا این خبرنویس رادیو فردا نیست که اشتباه می کند بلکه این من هستم که اشتباه می کنم. لذا شروع کردم به خواندن اصل مطلب و دیدم در همان بند اول نوشته اند که:
Les Gardiens de la Révolution iraniens ont annoncé ce lundi l'arrestation par leur service de renseignement d'un opposant qui vivait en exil et qui était «dirigé», selon eux, «par le renseignement français».
که خبر از دستگیری یک مخالف سیاسی در تبعید توسط اطلاعات سپاه پاسداران را می دهد، که «به زعم» سپاه، توسط دستگاه امنیتی فرانسه هدایت می شده است! :)

*****

حالا مطلب را کش نمی دهم و سرتان را با این موضوع بی اهمیت درد نمی آورم.

امروز در تحلیل ها و گفت و گوها، مثلا در تلویزیون «ایران اینترنشنال»، مرتب استناد می شد به فیگاروی بدبخت و از همه جا بی خبر، و این که «فرانسه در دستگیری روح الله دست داشته است»!

با مطالعه ی بقیه ی داستان در فیگارو متوجه می شویم که «منابع» فیگارو، که نظر آن ها را درج کرده، دو نفر «ایرانی» هستند و نظر این ها هم طبیعتا نظر فیگارو نیست!

از نظر این «منابع» یکی از دلایل کوتاهی فرانسه در ماجرای روح الله، این بوده که فرانسوی ها جلوی سفر روحی به عراق را نگرفته اند! و طفلک روحی در اثر این اهمال گرفتار شده است! تو گویی فرانسه می تواند جلوی سفر فرد عاقل و بالغی چون روحی به خارج از فرانسه را بگیرد!

امروز دیدم که همسر روح الله از فرانسوی ها خواسته تا شوهرش را به او و بچه هایش برگردانند!

*****

البته گفتنی ها در باره ی روح الله و سفرش به عراق و بازگشت اش به ایران بسیار است، مثلا اطلاعیه دفتر سیستانی که هیچ درخواست تماسی از طرف زم دریافت نکرده و کل ماجرای تماس و دیدار را تکذیب کرده است، ولی من ارزشی در بیان آن ها نمی بینم.

با این همه اگر خوانندگان گرامی مایل به داشتن اطلاعات بیشتر باشند، قطعا در خدمت شان خواهم بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy