Thursday, Oct 17, 2019

صفحه نخست » تحلیلگران اسرائیل: شایعات شیوه ربودن روح الله زم تا چه حد درست است؟

ris_101619.jpgدر رابطه با شیوه فریبکاری شاخه اطلاعاتی سپاه پاسداران برای ربودن روح الله زم بنیانگذار سامانه خبری "آمد نیوز" و بردن او به ایران، تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل بر این باور است که گزارش روزنامه فرانسوی لوفیگارو در این باره، دارای کاستی هایی است که نسبت به میزان موثق بودن آن، ایجاد تردید بسیار می کند.

رادیو پیام اسرائیل - گزارش فیگارو بر اساس رشته شایعاتی نگاشته شده که در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی فارسی زبان انتشار یافته و بررسی میزان درستی آن ها بسیار دشوار است. جامع ترین گزارش در این زمینه را علی جوانمردی گزارشگر پرتجربه نگاشته که در عراق ساکن است و معمولا منابع اطلاعاتی خوبی دارد. ولی چندین نکته، میزان درستی این گمان را دچار تردید می کند.

مهمتر از همه آن است که در شایعات انتشار یافته، گفته شده که دستگیری روح الله زم پس از دیدار او با آیت الله العظمی علی سیستانی در نجف صورت گرفته است.

گفتنی است که آیت الله سیستانی به طور اصولی از دیدار با روزنامه نگاران خودداری می ورزد و از هرگونه دخالت در امور سیاسی پرهیز دارد. او به ویژه نمی خواهد کوچکترین دخالتی در امور سیاسی داخل ایران داشته باشد، و از این رو، احتمال آن که حاضر شود با یک فرد شناخته شده اپوزیسیون و با یک روزنامه نگار که از طریق کانال تلگرامی خود داغ ترین گزارش ها را علیه رژیم ایران انتشار می دهد دیدار کند.

در گزارش فیگارو ادعا شده که یک بانوی ایرانی از عوامل شاخه اطلاعات سپاه بوده که او را متقاعد ساخته برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف برود. فرض بر آن است که روح الله زم، که ساختار حکومت اسلامی ایران را از درون می شناسد، حاضر شود از فرانسه به عراق و به ویژه شهر نجف برود که در آن جا عوامل وابسته به رژیم ایران بسیار فعال و بانفوذ هستند و به آسانی می توانند هرکس را بخواهند، بربایند و به ایران بفرستند.

این تردید نسبت به خبر فیگارو، به ویژه هنگامی تقویت می شود که احتمالا ربودن زم و انتقال او به تهران، در روزهای اربعین حسینی و یا تاسوعا و عاشورا صورت گرفته که به گفته رژیم ایران حدود سه میلیون نفر ایرانی در اماکن مقدسه شیعه در عراق به سر می برده اند.

البته اعلام نشده است که ربودن روح الله زم چه هنگام صورت گرفته، ولی با توجه به آن که "آمد نیوز" به طور منظم به کار خود ادامه داده بود، و فقط پریروز (دوشنبه) بود که هاکرهای حکومت علنا آن را در اختیار گرفتند، می توان گمان کرد که بازداشت او در چند هفته اخیر و حول و حوش تاسوعا تا اربعین حسینی بوده است.

این ادعا که سرویس اطلاعاتی فرانسه بوده که با رژیم ایران تبانی و معامله کرده است که ربودن روح الله زم عملی گردد، ترفندی است که از جانب سپاه پاسداران و مقامات اطلاعاتی رژیم انتشار یافته و هدفش آن است که فعالان اوپوزیسیون در خارج از کشور را از ادامه فعالیت بترساند و چنین ادعا کند که سرویس های امنیتی کشورهای دیگر نمی توانند چتر امنیتی برای فعالان اوپوزیسیون باشند.

در شبکه های اجتماعی در این روزها به شوخی آمده است که "دولت فرانسه چهل سال پیش روح الله خمینی را به ایران فرستاد و اکنون روح الله زم را تحویل آن رژیم می‌دهد".

این ادعا، حتی اگر جنبه شوخی نداشته باشد، با واقعیت وفق نمی‌دهد، زیرا برخلاف گزارش های انتشار یافته، روح الله زم تحت سرپرستی سرویس امنیتی فرانسه نبوده و این سرویس مسئول سفر زم و خروج او از فرانسه نمی‌تواند باشد. در حالت عادی هر فرد پناهنده‌ای در کشورهای اروپایی که از کمک‌های مالی دولتی استفاده نکند، نیازی ندارد نهادهای دولتی را از قصد خود برای سفر به خارج از کشور آگاه سازد.

این ادعای حکومت ایران که روح الله زم برای سازمان های اطلاعاتی فرانسه، ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی جاسوسی می کرده نیز، یکی از اتهامات کلیشه ای که رژیم ایران به هر فردی که مغضوب واقع شده وارد می آورد تا بهره جویی سیاسی کند.

ولی در مجموع، دستگیری زم و انتقال او به ایران، یک دستاورد بزرگ برای سپاه پاسداران است که بی تردید ماه ها و شاید بیش از یک سال این فریبکاری را برنامه ریزی کرده و موفق به اجرای آن شده است.

این دستاورد، جان شماری از مقامات میان پایه رژیم را نیز که منابع خبری خوبی برای زم بوده اند، به طور جدی به خطر می اندازد. تردیدی نیست که سپاه پاسداران حساب "آمد نیوز" در کانال تلگرام و ارتباطات خصوصی تلفنی و اینترنتی زم را به دقت رصد می کرده تا از هویت افرادی که با او تماس دارند و منابع خبری وی می باشند، آگاهی یابد.

انتظار می رود که در هفته های آینده بازداشت های بسیاری، در ایران در راه باشد و شماری از مقامات رژیم را ناچار سازند به همکاری با زم اعتراف کنند.

این رویداد، در داخل ایران نیز موجب هراس بسیار شده و به ویژه کاربرانی که عضو کانال‌های تلگرامی رسانه‌های مخالف مستقر در خارج از کشور بوده‌اند، بسیار نگران هستند. در دو روز اخیر صدها هزار نفر از کاربران، از کانال تلگرامی آمد نیوز خارج شده‌اند. این نگرانی حتی شامل حال کاربران تلگرامی رادیو پیام اسرائیل نیز شده که تقریبا دهها تن از کاربران از آن خارج شدند، در حالیکه هیچ خطری متوجه کاربران عضو این کانال تلگرامی نیست و امنیت تمام کاربران تلگرام رادیو پیام به خوبی تامین است.

در حال حاضر، شایعات بسیار زیاد است و اطلاعات موثق تقریبا وجود ندارد و بنابراین، هر آن چه را که تاکنون انتشار یافته، باید با احتیاط بسیار تلقی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy