Thursday, Oct 17, 2019

صفحه نخست » اردوغان: نیروهای مسلح ترکیه از منطقه خارج نخواهند شد

erdogan.jpgخبرگزاری آناتولی - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشستی با حضور خبرنگاران خارجی در دفتر کاری ریاست جمهوری در دولماباغچه استانبول، با اشاره به اینکه تصمیم آغاز عملیات چشمه صلح نه یک روزه بلکه در نتیجه مشورت‌های طولانی اتخاذ شد، گفت: نیروهای مسلح ترکیه از منطقه (امن) خارج نخواهند شد.

وی تصریح کرد: "هدف ما بازگرداندن یک تا دو میلیون پناهجوی سوری به منطقه امن است. از ۳. ۶ میلیون پناهجوی سوری که به ترکیه پناه آورده‌اند ۳۵۰ هزار تن کردها هستند که از مناطق تحت اشغال گروه تروریستی‌ی. پ. گ/پ. ک. ک آمده‌اند. ترکیه، از همان ابتدا در هر فرصتی بر احترام به تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه تاکید کرده است.

تاکنون علاوه بر منطقه‌‌ای به مساحت هزار و ۳۶۰ کیلومتر، مراکز شهرهای تل ابیض و راس العین و همچنین ۶۵ منطقه مسکونی تحت کنترل درآمده است. در طول این عملیات ۴ سرباز تُرک و ۷۴ تن از اعضای ارتش ملی سوریه شهید شدند. ۷۵۰ تروریست نیز از پای درآمدند.

اگر آمریکا تا پایان ۱۲۰ ساعت به وعده‌های خود عمل کند٬ موضوع منطقه امن حل خواهد شد. نیروهای مسلح ترکیه از منطقه خارج نخواهد شد، چون برقراری امنیت در منطقه منوط به حضور آنها است. "

اردوغان افزود: موثرترین مبارزه با داعش در سوریه را ترکیه انجام داده است و ما بودیم که داعش را از الباب پاکسازی کردیم. اما آمریکا در زمان اوباما همکاری با گروه تروریستی‌ی. پ. گ را انتخاب کرد.

وی با اشاره به اینکه پس از دسترسی به عمق ۳۰ کیلومتری در مدت کوتاهی موضع برخی کشورها به خصوص آمریکا و اروپا تغییر پیدا کرد، اظهار داشت: فکر می‌کنم در روزهای نخست عملیات به دلیل نداشتن توقع از احتمال موفقیت ترکیه واکنش‌ها نسبتا در سطح پایین قرار داشت، اما وقتی که معلوم شد این عملیات با موفقیت به اتمام خواهد رسید، واکنش‌ها به سطح دور از عقل و منطق رسید. دقیقا در همان روز این دیدار، نامه غیردیپلماتیک رئیس جمهور ترامپ رسانه‌ای شد.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: روز سه شنبه (هفته آینده) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی دیدار و ابعادی که در رابطه با این موضوع به رژیم ربط دارد را گفت‌وگو خواهیم کرد. امیدواریم که نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو در تاریخ ۳۰ اکتبر میلاد جدید در روند صلح این کشور باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy