Saturday, Oct 19, 2019

صفحه نخست » لوموند: دستگاه‌های امنیتی فرانسه دام‌گذاری برای روح‌الله زم را حدس زده بودند

lomond_101819.jpgرادیو بین المللی فرانسه - "ایران یکی از مخالفانش را که تحت حمایت فرانسه قرار داشت، ربوده است"... روزنامۀ لوموند تحت چنین عنوانی وضعیت روح‌الله زم را شرح می‌دهد. لوموند ابتدا یادآوری می‌کند که روح‌الله زم یک روحانی‌زاده است که به عنوان پناهندۀ سیاسی در فرانسه زندگی می‌کرد. او در این کشور تحت محافظت پلیس قرار داشت...

روزنامۀ لوموند مورخ ١٩ اکتبر ٢٠١٩ می‌نویسد که سرویس‌های امنیتی فرانسه از دو سال پیش بابت وضعیت او نگران بودند. او چند بار از طریق تلفن تهدید به مرگ شده بود و بنابراین تحت حفاظت نزدیک پلیس قرار داشت و حتی برای رفت و آمدهای او از اتوموبیل ضدگلوله استفاده می‌شد.

اما به نوشتۀ لوموند به نظر می‌رسد که هشدارهای سازمان امنیت داخلی فرانسه تأثیری بر فعالیت زم نداشته و او مدام افشاگری‌هایش را در مخالفت با رژیم جمهوری اسلامی افزایش داده است. اما نگرانی دستگاه‌های فرانسوی از دو سال قبل و به دنبال اخباری که از سرویس‌های دیگر از جمله موساد اسرائیل دریافت می‌کنند، افزایش می‌یابد: اخباری مبنی بر این که تهران "قراردادی را در مورد آقای زم باز کرده است". ظاهراً منظور از این اصطلاح، باید طرح ترور شخص باشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

زیرا لوموند می‌افزاید که از نظر پاریس، ارتکاب قتل در خاک فرانسه توسط سرویس‌های مخفی بیگانه امری محتمل بوده، بخصوص که در گذشته همین بلا به سر برخی مخالفان ایرانی آمده بود. اما به نوشتۀ لوموند، پاریس وقوع چنین جنایاتی را در خاک خود "خط قرمز" تلقی می‌کند. حتی منابع دیپلماتیک به لوموند گفته‌اند که قبلاً نمایندگان جمهوری اسلامی در پاریس احضار شده‌اند و به آنان هشدار داده شده که فرانسه وقوع چنین "انحرافاتی" - یعنی ترور - را در خاک خود مطلقاً نخواهد پذیرفت. این گونه پیام‌ها طی ماه‌های اخیر از کانال‌های مختلف به مسئولان ایرانی منتقل شده است.

گسترش فعالیت رسانه‌ای

با وجود چنین زمینه‌ای، روح‌الله زم از فعالیت‌هایی که از نظر رژیم ایران "تحریک‌آمیز" بوده، دست برنداشته است. حتی اعضای "سرویس محافظت از افراد" فرانسه (SDLP) که وظیفۀ حفاظت از جان زم را بر عهده داشته به رؤسای خود گزارش داده بودند که در حفظ امنیت زم مشکل دارند چون وی اصرار داشته که آزادی عمل خود را نگاه دارد. حتی پیش آمده بوده که او به عمد از دایرۀ محافظت مأموران بگریزد تا حریم خصوصی خود را حفظ کند.

با اینحال سازمان امنیت داخلی فرانسه در جریان طرح‌های زم قرار داشته و می‌دانسته است که زم قصد گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای خود را دارد و می‌خواهد از شبکۀ "تلگرام" به رسانه‌های پرمخاطب‌تری رو بیاورد. به همین دلیل، وی از برخی شخصیت‌های مخالف رژیم کمک مالی خواسته بوده است. این اقدامات او از سوی یک زن تشویق شده است. این زن که روزنامۀ لوموند نام نبرده، به زم پیشنهاد کرده که به عراق برود...

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اما سرویس‌های امنیتی فرانسه که از طرح سفر روح‌الله زم باخبر می‌شوند، حتی تا شب قبل از عزیمت، تلاش می‌کنند تا وی را از سفر منصرف کنند، زیرا حدس می‌زده‌اند که دامی برای او باز شده است. با اینحال منابع وزارت کشور فرانسه می‌گویند که این فرض از سوی زم رد شده زیرا او اطمینان داشته که در عراق از محافظت برخوردار خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy