Sunday, Oct 20, 2019

صفحه نخست » تحلیلگر الجزیره: هدف از عملیات ترکیه در سوریه، جلوگیری از ایجاد یک اسرائیل جدید است

truk_101919.jpgالجزیره نوشت: به گفته همزه تکین، تحلیلگر ترک، هدف از عملیات چشمه صلح در شمال سوریه، از بین بردن گروههای تروریستی کُرد و جلوگیری از ایجاد یک اسرائیل جدید است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تکین با اشاره به نقشه ای که در مدارس کردی تدریس می شود، تاکید کرد که طبق این نقشه، دولت کُرد، بر بخش هایی از سوریه، عراق، ایران و ترکیه مسلط می شود. وی در ادامه از دولتهای عربی برای مخالفت نکردن با طرح چنین نقشه ای، انتقاد کرد.

این تحلیلگر ترک در گفتگو با الجزیره، از سکوت دولتهای عربی در قبال عملیات کشتار جمعی ملت سوریه به دست نظام این کشور، اظهار شگفتی کرده و تاکید نمود که عملیات چشمه صلح، مخالفانی دارد که در بین آنها، نظام های عربی و اسرائیل هستند. در حالی که ملتهای عربی از این عملیات استقبال می کنند.

تکین یکی از نکات مثبت عملیات چشمه صلح را بیداری اتحادیه عرب از حالت مرگ تدریجی دانست که در طول سالهای اخیر گرفتار آن هستند، همانطور که جنگ هایی که سوریه، یمن، لیبی و فلسطین اتفاق افتاده و منجر به تقسیم انها شد را نادیده گرفتند.

در مقابل، محمد حامد، پژوهشگر روابط بین الملل می گوید: اتحادیه عرب، از ترکیه انتظار خیر داشت و در سال 2012، بعنوان مهمان افتخاری خود از آن میزبانی کرد، اما در ادامه، ترکیه راه درستی را در پیش نگرفت و برخی نظامهای عربی حاکم را کوچک شمرد.

حامد افزود: عربستان از عملیات«زره فرات» و «شاخه زیتون» که توسط ترکیه در سوریه رهبری می شد، حمایت کرد، اما پس از آن، ترکیه روابط خود با مصر، عربستان و بسیاری از دولتهای عربی را بحرانی کرد؛ از این رو، اعراب تصمیم به دوری از ترکیه گرفتند.

وی ترکیه را متهم کرد که با استفاده از عملیات چشمه صلح، قصد احیای نظام سوریه را دارد و معتقد است که این مهم، با هماهنگی روسیه و آمریکا انجام می شود.

حامد مدعی است که عملیات نظامی ترکیه منجر به مهاجرت 400 هزار نفر و کشتار کردها در شمال سوریه شده است، که از کشتار جمعی فلسطینی ها توسط اسرائیل، کمتر نیست. علاوه بر اینکه ترکیه تلاش می کند با طرح موضوع سرازیر شدن مهاجران به سمت اروپا، از دولتهای اروپایی باج بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy