Thursday, Oct 24, 2019

صفحه نخست » وزیر خارجه عربستان چرا تغییر کرد؟

bin_Farhan.jpgدویچه وله - پادشاه عربستان وزیر خارجه این کشور را برکنار و یک شاهزاده از خاندان حاکم را به عنوان وزیر خارجه منصوب کرده است. افشین شاهی کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است ولیعهد عربستان خواستار این تغییر بوده است.

پادشاه عربستان وزیر خارجه این کشور ابراهیم بن عبدالعزیز العساف را برکنار کرد. العساف کمتر از یک سال وزیرخارجه عربستان بود و در این مدت حضور کمر‌رنگی در عرصه بین‌الملل داشت و وزیر اسبق خارجه عربستان، عادل ‌الجبیر همچنان خارج از این کشور به عنوان رهبر دیپلماسی خارجی عربستان شناخته می‌‌شد.

حال با فرمان ملک سلمان، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، که مدتی سفیر عربستان و مدتی نیز مشاور ارشد سفارت این کشور در آمریکا و مشاور دربار پادشاهی بود، به عنوان وزیر جدید امور خارجه عربستان منصوب شده است.

افشین شاهی، استاد دانشگاه برتفورد و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است دلیل اصلی این تغییر، خواست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بوده است. فصیل بن فرحان از نزدیکان بن سلمان به شمار می‌رود و از سال ۲۰۱۷ میلادی رسمأ وارد جمع مشاوران نزدیک او شد.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این استاد دانشگاه معتقد است عربستان در یک سال گذشته با چالش‌های بسیاری مواجه بود که تأثیر بسیار بدی بر وجه این کشور گذاشته است.

افشین شاهی می‌گوید شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود ۴۵ ساله، تفاوت‌های روشنی با وزیر پیشین خارجه عربستان دارد که تقریبأ ۸۰ ساله بود و ارتباط گرمی هم با رسانه‌های بین المللی نداشته و برای اکثر قریب به اتفاق در روزنامه نگاران که مسائل در خاورمیانه را از نزدیک دنبال می‌کنند، ناشناخته بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در شبکه‌های اجتماعی چهره شناخته شده‌ای است و به دو زبان انگلیسی و آلمانی مسلط است.

افشین شاهی، استاد دانشگاه برتفورد و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است او می‌تواند به یکی از مهره‌های پرنفوذ حکومت عربستان تبدیل شود و و بر روابط ان کشور با ایران هم تأثیر مثبتی داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy