Friday, Oct 25, 2019

صفحه نخست » شایعات دوباره کاندید شدن هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری

102519A_top.jpgبی بی سی - بسیاری از مردم آمریکا و جهان در سال ۲۰۱۶ بر این باور بودند که دیگر نوبت ریاست‌جمهوری یک زن فرا رسیده. این زن کسی نبود جز هیلاری کلینتون.

همه از شکستن سقف شیشه‌ای سیاست در آمریکا حرف می‌زدند اما هیلاری کلینتون از کسی شکست خورد که ورودش به انتخابات عمدتا با تمسخر رو‌به‌رو شده بود.

دونالد ترامپ در ناباوری میلیون‌ها نفر پیروز و وارد کاخ سفید شد.

البته برای تسلای خاطر وزیر امور خارجه سابق آمریکا، او در انتخابات ۲۰۱۶ توانست رای بیشتری از مردم کسب کند اما آقای ترامپ با به دست آوردن حد نصاب لازم در آرای کالج انتخاباتی، پیروز انتخابات نام گرفت.

تقریبا یک سال دیگر به انتخابات سال ۲۰۲۰ باقی مانده. جمهوریخواهان کاندیدای دیگری به جز آقای ترامپ ندارند و بعید به نظر می‌رسد در صورت به نتیجه نرسیدن طرح استیضاح او، فرد دیگری از جمهوریخواهان بخواهد یا بتواند مقابلش قد علم کند.

اما در میان جناح رقیب، حزب دموکرات آمریکا هنوز به روشنی مشخص نیست چه کسی پیروز نهایی خواهد شد.

محافلی در این حزب به خصوص در میان حامیان مالی آن نگرانند که کاندیداهای موجود "به حد کافی قوی" نیستند.

شاید به همین خاطر باشد که این روزها زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و بانوی اول سابق در آمریکا ممکن است بار دیگر و البته این بار بسیار دیرهنگام وارد گود رقابت‌ها شود.

خود او گفته است فقط در صورتی که مطمئن باشد می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد، به عرصه انتخابات پا خواهد گذاشت.

خانم کلینتون البته تلاش چندانی نمی‌کند که به این شایعات پایان دهد.

برنی سندرز، سناتور ورمونت که در سال ۲۰۱۶ رقیبی جدی برای هیلاری کلینتون شد، و در این چند سال حزب را از مسیر میانه خود به چپ کشیده امیدوار است بتواند "حماسه" دور پیش خود را تکرار کند. او در روزهای اخیر از حمایت آلکساندریا اوکاسیو کورتز، دموکرات سوسیالیست پرطرفدار مجلس نمایندگان برخوردار شده است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما هم که هسته قدرتمدار حزب از او حمایت می‌کند، خود را تنها فردی می‌داند که می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد.

سناتور الیزابت وارن هم یکی از سه کاندیدای اصلی حزب دموکرات است، کسی که بارها با آقای ترامپ درگیر شده و کم کم خود را به یکی از کاندیداهای اصلی تبدیل کرده است.

برای برخی در نخبگان حزب دموکرات، آقای سندرز و خانم وارن "بیش از حد" چپ یا لیبرال هستند و به همین جهت به باور آنها این دو در مسیر شکست دادن آقای ترامپ توان کسب رای لازم از مردم را به خصوص در مناطق سنتی و محافظه‌کار نخواهند داشت.

افراد دیگری هم در این میان امیدوار به کسب نامزدی حزب دموکرات هستند. از پیت بودجج، شهردار جوان گرفته تا کاملا هریس، سناتور ایالت کالیفرنیا، اما نظرسنجی‌های فعلی چندان بختی برای این افراد قائل نیست.

محافلی در حزب دموکرات از این که خانم کلینتون کاندیدا شود، بدشان نمی‌آید. آنها به شناخته‌ شدنش میان مردم و تجربه یک دور کاندیداتوری و مواجهه با دونالد ترامپ اشاره می‌کنند و بر این باورند که او با تجربه دور قبل می‌تواند بهترین کاندیدا برای شکست دادن دونالد ترامپ باشد.

این محافل که امیدشان بیشتر به جو بایدن بوده به عملکرد مایوس‌کننده او در مناظره‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مالی اشاره می‌کنند و به همین خاطر امیدوارند فرد دیگری کاندیدا شود.

این نگرانی همچنین وجود دارد که گره خوردن پرونده استیضاح آقای ترامپ با نام پسر آقای بایدن ممکن است به ضرر او تمام شود.

تحرکات خانم کلینتون در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. مرتب به دونالد ترامپ حمله می‌کند، او را در توییتر به تمسخر می‌گیرد. با دخترش چلسی، کتابی منتشر کرده و برای تبلیغ آن دور آمریکا می‌چرخد و در معرض دید عمومی قرار دارد.

اظهارنظر او در این باره که روسیه در حال "آماده کردن" یک دموکرات زن برای حضور در انتخابات سال آینده به عنوان کاندیدای حزب سوم است، با واکنش‌های عمدتا منفی و پاسخ صریح تولسی گبرد، نماینده هاوایی در مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از داوطلبان کاندیداتوری حزب دموکرات مواجه شد.

خانم کلینتون بدون آن که نامی از خانم گبرد ببرد گفته بود روسیه خواهان آن است تا این فرد به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات حضور داشته باشد و باعث شکاف در آرای رای‌دهندگان لیبرال و پیروزی مجدد دونالد ترامپ شود.

خانم گبرد، وزیر امور خارجه سابق آمریکا را "تجسم فساد" و "ملکه جنگ‌طلبان" خواند و از او خواست وارد کارزار انتخاباتی شود و "پشت مهره‌هایش پنهان نشود".

معلوم نیست با وجود این همه زمزمه و شایعه، خانم کلینتون اصولا تصمیمی برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی دارد یا نه.

البته ورود دیرهنگام به عرصه انتخابات (اگر چنین اتفاقی بیفتد) کار را برای خانم کلینتون راحت نمی‌کند.

سیاست آمریکا از زمان ریاست‌جمهوری آقای ترامپ دو قطبی‌تر شده و این سئوال وجود دارد که آیا او می‌تواند بدنه به چپ گرایش پیدا کرده حزب و رای‌دهندگان ناراضی آقای ترامپ و منتقدانش را راضی کند که یک بار دیگر به او رای بدهند؟

و این که اصولا در چنین فضایی کاندیداتوری هیلاری کلینتون کمکی به دموکرات‌ها برای راه یافتن به کاخ سفید می‌کند یا نه.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy