Monday, Oct 28, 2019

صفحه نخست » بستن جاده‌های منتهی به پاسارگاد در آستانه روز کوروش

kourosh.jpgرادیو فردا - بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای انتظامی مانند چند سال اخیر جاده‌های اصلی منتهی به آرامگاه کوروش، شاهنشاه هخامنشی، را بسته‌اند.

گل‌نبشته بابلی موسوم به سالنامه «نبونعید» هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را روز ورود کوروش بزرگ به بابل ثبت کرده است؛ روزی که بنا بر داده‌های تاریخی، به آزادی بردگان و نگارش استوانه بابلی کوروش بزرگ انجامید که از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.

از سال ۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت در پاسارگاد، نیروهای انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به این آرامگاه را مسدود می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در این سال گروهی از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» «شاهزاده، تولدت مبارک» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

پس از این اتفاق آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، سال ۹۵ از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد انتقاد کرده و گفته بود که روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی را که «به یاد کوروش بودند» «ضدانقلاب» خوانده است.

با وجود مواضع این روحانیون شیعه، بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسمی رسمی در روز کوروش شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy