Sunday, Nov 3, 2019

صفحه نخست » معترضان لبنانی: اعتصاب عمومی تا تحقق خواسته‌هایمان ادامه دارد

Libanon.jpgالعربیه - تظاهرکنندگان لبنانی با صدور بیانیه‌ای روز دوشنبه ۴ نوامبر ۲۰۱۹ را روز اعتصاب عمومی و فشار بر سلطه حاکم بر این کشور تا تحقق خواسته‌هایشان اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که تظاهرات «یکشنبه اتحاد» بر همبستگی میان لبنانی‌ها افزوده و نشان داد که لبنانی‌ها سرسختانه با هر گونه تفرقه‌افکنی‌ها مخالفند.

این در حالی است که خبرنگار «العربیه» و «الحدث» در لبنان از بسته شدن خیابان‌ها و راه‌های ارتباطی در مناطق مختلفی از این کشور خبر داد.

در این بیانیه تظاهرکنندگان یک روز پس از آنچه یکشنبه اتحاد نام گرفته همچنان بر تعدادی از خواسته‌های خود تاکید کردند.

در این بیانیه تظاهرکنندگان خواستار تشکیل دولتی موقت بدون مشارکت طبقه حاکمه کنونی شدند تا از طریق آن بتوان بحران مالی کشور را اداره و کمپین مبارزه با فساد را رهبری کند. تظاهر کنندگان همچنان خواستار بازگرداندن اموال عمومی غارت شده و استقلال قوه قضائیه در قانونگذاری جدید شدند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

تعدادی از تظاهرکنندگان روز دوشنبه نیز در بعضی از خیابان‌ها و مناطق و مسیرهای ارتباطی پایتخت تجمع کردند اما با تلاش‌های نیروهای ارتش متفرق شدند.

تظاهرکنندگان تلاش می‌کنند تا از طریق مسیرهای فرعی به اتوبان وارد شوند و اصرار دارند تا مسیرهای اصلی منتهی به پایتخت را ببندند، از طرفی اخبار ضد و نقیضی درباره بسته شدن تمامی بانک‌های لبنان در روز دوشنبه منتشر شده است. تظاهرکنندگان لبنانی همچنین خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شده‌اند تا حکومتی به نمایندگی از مردم تاسیس و دولتی تکنوکرات جهت برچیدن فساد تشکیل شود.

از طرفی میدان‌های شهدا و ریاض الصلح در وسط بیروت پایتخت لبنان از شامگاه یکشنبه شاهد حضور گسترده تظاهرکنندگان لبنانی بود که تحت شعار «یکشنبه اتحاد» با در دست گرفتن پرچم‌های لبنان و حمل پلاکاردهایی در محکومیت فساد خواستار انجام اصلاحات و رسیدگی به پرونده‌های فساد در کشورشان شدند.

این در حالی است که تظاهرات مردمی در میدان‌های ایلیا در شهر صیدا و کفر رمان و نبطیه در جنوب لبنان از سرگرفته شده است.

از سویی یک جنبش فعال تحت عنوان «لحقی» (برای حقم) تاکید کرد که تظاهرات روز یکشنبه تحت عنوان «یکشنبه اتحاد» با هدف تقویت اتحاد و همبستگی میان طیف‌های گسترده مردم لبنان و برای اعمال فشار بر سلطه طبقه حاکمه‌ای است که علیه حقوق مردم اجماع کرده‌اند.

تجمع طرفداران میشل عون

از سوی دیگر و در پی گسترش اعتراض‌ها در اغلب مناطق لبنان و مطالبات تظاهرکنندگان برای سرنگونی حکومت در لبنان در اولین تظاهرات از این دست تعدادی از طرفداران میشل عون رئیس جمهوری لبنان در مقابل کاخ ریاست جمهوری لبنان تجمع کردند.

طرفداران جنبش میهنی آزاد و احزاب همپیمان آن این راهپیمایی را تحت عنوان «وفاداران» نامگذاری کردند.

در همین راستا میشل عون رئیس جمهوری لبنان خطاب به طرفدارانش گفت، «همه مردم لبنان را در راهپیمایی‌های حمایت کننده می‌بیند».

او در سخنرانی‌اش گفت «افراد زیادی تلاش می‌کنند تا نقشه راهی که تهیه کرده‌ایم را ناکام بگذارند».

عون افزود که او «نقشه راهی شامل مبارزه با فساد، اقتصاد و تشکیل دولت مدنی را تهیه کرده است».

خواسته‌های ناممکن

از سویی جبران باسیل وزیر و رئیس جنبش میهنی آزاد لبنان در یک سخنرانی گفت که سردادن شعاری تحت عنوان «همه‌شان یعنی همه‌شان» در میدان‌های لبنان «باید برای طرح بازخواست مقصران باشد و نه برای ستم ورزی».

او گفت نباید همه را به فساد متهم کرد.

او در ادامه گفت، نمایندگان و وزرای جنبش میهنی آزاد غیر محرمانه بودن حساب‌های بانکی‌شان را اعلام کرده‌اند.

جبران باسیل بعضی از خواسته‌های تظاهرکنندگان را «ناممکن» و «نابود کننده اقتصاد» توصیف کرد و گفت که «انقلاب نباید با رفتن آدم‌های خوب و ماندن فاسدان پایان پذیرد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy