Friday, Nov 15, 2019

صفحه نخست » قیمت بنزین آزاد سه برابر شد + تحلیل علی جوانمردی

gasprice_111219.jpgبی بی سی - شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ایران اعلام کرده است که از آغاز روز جمعه ۲۴ آبان سهیمه‌بندی بنزین آغاز شده و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است.

آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بدون اعلام قبلی انجام شده است.

پیش از آغاز سهمیه‌بندی قیمت هر لیتر بنزین هزار تومان بود. به این ترتیب قیمت بنزین سهمیه‌ای نسبت به نرخ قبلی بنزین ۵۰ درصد بالا رفته و بنزین آزاد هم سه برابر شد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران بوده است.

بنزین سهمیه‌ای با استفاده از کارت‌های سوخت ارائه می‌شود.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، با آغاز سهمیه‌بندی با استانداران همه استان‌های ایران صحبت کرده و در جریان "شرایط استان‌ها، مصرف بنزین و آمادگی‌های لازم برای اجرای تصمیمات دولت" قرار گرفته است.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفته دولت ایران درآمدهای ناشی از افزایش قیمت را صرف ارائه "حمایت معیشتی" کند.

gas.jpgبه گفته آقای نوبخت ۶۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی شرایط دریافت این کمک‌ها را دارند. او گفته وزارت رفاه موظف شده است تا خانوارهای مشمول دریافت کمک‌ها را شناسایی و اعلام کند.

او می‌گوید پرداخت‌های "حمایت معیشتی" هر خانوار ایرانی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود.

تصاویر منتشر شده از پمپ‌ بنزین‌ها در شهرهای مختلف ایران صف‌های طولانی خودروها را نشان می‌دهد.

برخی شهروندان هم از حضور ماموران امنیتی در اطراف جایگاه‌ها خبر داده‌اند.

در آستانه اعلام رسمی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت، شایعه تصمیم دولت برای چنین کاری به طور گسترده پخش شده و بسیاری از شهروندان ایرانی به جایگاه‌های فروش سوخت رفتند تا در آخرین ساعات سوخت ارزان بنزین بزنند.

آغاز سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن در حالی انجام شده که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای اخیر چند بار شایعات مرتبط را تکذیب کرد. از جمله روز پنجشنبه و تنها چند ساعت پیش از اجرای سهمیه‌بندی، خبرگزاری تسنیم از قول شهرام رضایی، سخنگوی این شرکت نوشت: "تا این لحظه هیچ تصمیم و برنامه ای برای سهمیه بندی بنزین نداریم."

تکذیب « گزارش‌ها درباره آتش زدن پمپ بنزین‌ها»

به گزارش رادیو فردا در همین حال،‌ یک مقام آگاه در وزارت کشور ایران بامداد جمعه گزارش‌ها در خصوص «تجمع یا آتش زدن چند پمپ بنزین در برخی شهرها» را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا این مقام وزارت کشور گفته است، « از زمان اعلام خبر سهمیه‌بندی جدید بنزین تاکنون، هیچ موردی از این دست گزارش نشده است.»

گفتنی تصاویری در شبکه های اجتماعی در خصوص آتش سوزی در یک پمپ بنزین منتشر شده است، اما خبرگزاری ایسنا می‌گوید این تصاویر قدیمی است.

در پنجم تیرماه سال ۱۳۸۶ سهمیه بندی بنزین باعث هجوم مردم به سوی پمپ بنزین‌ها شد.

عصبانیت برخی از مردم از اعلام ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین موجب به آتش کشیده شدن چند پمپ بنزین در تهران و اسلام‌شهر و تعدادی دیگر از شهرهای بزرگ ایران شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy