Tuesday, Nov 19, 2019

صفحه نخست » ۱۰ نکته اصلی درباره تحولات مربوط به اعتراض‌ها در روز سه‌شنبه

protest_111919.jpgبی بی سی

آنچه که از امروز می‌دانیم در ۱۰ نکته:

  1. رسانه‌ها و مقامات رسمی ایران از بازگشت "آرامش" به شهرهای ایران خبر می‌دهند اما چهار مسابقه فوتبال لغو شده و اینترنت قطع است. همزمان سازمان ملل از مقام‌های ایران خواسته اینترنت را برقرار کند و حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسد.
  2. گفته شد که اینترنت بانک‌ها وصل است و "اختلالات کوچکی" که در ساعت‌های اولیه قطع اینترنت وجود داشت برطرف شده است.
  3. قطع اینترنت زندگی مردم را مختل کرده و مردم به دنبال راه‌های ارتباط جایگزین از جمله ارتباط با بلوتوث هستند. خرید و فروش راه‌های اتصال به اینترنت مثل وی‌پی‌ان هم رواج یافته است. قطع اینترنت بسیاری را از کسب و کار انداخته است. عدم دسترسی به گوگل مپس و ویز برای مسیریابی هم برای کاربران آنها مشکل‌ساز شده است.
  4. مقام‌های ایران از دادن آمار کشته‌ها و زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان پرهیز می‌کنند. گزارش‌های غیررسمی به دویست کشته و چند هزار زخمی اشاره می‌کنند. مقام‌های ایران درباره تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و شلیک مستقیم ماموران انتظامی به مردم غیرمسلح را نشان می‌دهد اظهارنظر نمی‌کنند. آنها حتی نمی‌گویند اینترنت تا کی قطع خواهد بود. به گفته سخنگوی دولت، "در برخی از استان‌ها که آرام آرام این اطمینان ایجاد شود که سوء‌استفاده از اینترنت صورت نمی‌گیرد این برگشت صورت خواهد گرفت". او گفت این تصمیم "با کسانی است که باید آن را اعلام کنند."
  5. رسانه‌ها و مقامات درباره کشته و زخمی شدن ماموران نیروی انتظامی عکس و گزارش منتشر می‌کنند. فردا قرار است "دو شهید امنیت" -یک نیروی پاسدار و یک نیروی بسیجی- در شهریار و ملارد تشییع شوند. سپاه پاسداران هم می‌گوید "منافقان" سه نفر از نیروهایش را با "سلاح سرد" کشته‌اند.
  6. مقامات مختلف دولتی و انتظامی از دستگیری‌ها خبر می‌دهند و هشدار می‌دهند که برخورد خواهند کرد. آنها همچنین می‌گویند دستگیری‌ها ادامه خواهد داشت.
  7. رسانه‌ها و مقام‌های ایران، معترضان را "اشرار"، "دشمنان"، "منافقین"، "فرصت طلبان"، "اخلالگر"، "اغتشاشگر"، "اراذل و اوباش" و "معاند" می‌خواند.
  8. آنها همچنین تاکید می‌کنند که این افراد بومی نیستند و از جاهای دیگر برای "اغتشاش" می‌آیند. در شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران می‌گویند تخریب و آتش زدن‌ها کار افراد آموزش دیده وابسته به نهادهای حکومتی است.
  9. رسانه‌ها و مقام‌های ایران دائم تاکید دارند که مردم حساب خودشان را از "اشرار" جدا کرده‌اند. راهپیمایی امروز در تبریز که "کفن‌پوشان" و "فدائیان رهبری" نیز در آن شرکت داشتند، بعنوان دلیل گزارش می‌شود.
  10. فرماندار ماهشهر می‌گوید اعتراض‌ها از دیشب متوقف شده و این شهر آرام است. او گفت درباره کشته‌های اعتراض‌‌های این شهر "بعدا اطلاعات خواهد داد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy