Thursday, Nov 21, 2019

صفحه نخست » مقامات ایران بعد از کشتار صدها تن از معترضین، اعلام پیروزی کردند

sepah_112119.jpgرادیو فردا - با کاهش موج اعتراضات در ایران که جهش قیمت بنزین جرقه آن را زد، رهبران جمهوری اسلامی ادعا کردند که «نقشه دشمنان» را خنثی کرده و در برابر آنها به پیروزی رسیده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۲۹ آبان در نشست هیات دولت گفت که «مردم ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرون آمدند و نشان دادند علی‌رغم... مشکلات اقتصادی... هرگز نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود».

وی می‌گوید «آشوب‌طلبان شروری» که در روزهای اخیر خیابان‌ها را به تصرف خود درآورده بودند شمارشان «اندک» بود و همان افراد «با سلاح گرم و سرد به مردم حمله کرده و به مغازه‌ها، خانه‌ها، داروخانه، مراکز پزشکی و اماکنی که خدمات‌رسان به مردم بودند، خسارت وارد کردند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای روحانی همچنین گفت که اعتراضات بخشی از «نقشه» دشمنان خارجی تهران از جمله عربستان سعودی، اسرائیل و ایالات متحده بوده است.

یک روز قبل از این اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که «دشمن را عقب راندیم» و این «اعتراضات، مردمی نبود بلکه امنیتی بود».

اعتراضات در ایران روز ۲۴ آبان و پس از آن آغاز شد که دولت حسن روحانی اعلام کرد یارانه بنزین را کاهش داده و قیمت بنزین آزاد را سه برابر کرده است.

ایران تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده قرار دارد که اقتصاد کشور را تحلیل برده است. در این میان واکنش نیروهای امنیتی به معترضان با خشونت شدیدی همراه بود به طوری که بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد دست‌کم ۱۳۸ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند، اگرچه مقامات ایران می‌گویند شماری از جان باختگان، نیروهای امنیتی بوده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر، و سازمان ملل متحد به انضمام کشورهای ایالات متحده، آلمان و فرانسه، استفاده از قوه قهریه برابر معترضان در ایران را محکوم کرده‌اند.

مقامات ایران با گسترش اعتراضات، دسترسی مردم به اینترنت را قطع کردند که این امر موج انتقادات جهانی را به دنبال داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy