Friday, Nov 22, 2019

صفحه نخست » توضیحات پوتین در باره انفجار مرگبار در پی آزمایش موشک رمزآلود روسیه

putn_112219.jpgبی بی سی - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قول داده تا توسعه یک موشک هسته‌ای که گمان می‌رود در کانون یک حادثه مرگبار قرار داشته، ادامه یابد.

پنج مهندس و دو نفر دیگر هشتم اوت امسال در انفجار یک موتور موشک در دریای سفید جان باختند.

کارشناسان دفاعی بر این باورند که این واقعه آزمایش یک موشک کروز با توان هسته‌ای بوده است.آقای پوتین به همسران افراد کشته شده در این حادثه گفت: "ما بدون ملاحظه و در نظر گرفتن هر چیزی این سلاح را کامل خواهیم کرد."

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: "داشتن چنین فناوری‌های منحصر به فردی، در نوع خود مهم‌ترین و قابل اطمینان‌ترین تضمین برای صلح در کره زمین است."

آقای پوتین امروز جمعه ۲۲ نوامبر در کاخ کرملین در مسکو مدال‌های افتخار رسمی به خانواده این افراد اعطا کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح نکرد که چه سلاحی در این آزمایش به کار گرفته شده بود و فقط گفت "ایده‌ها و راه حل‌های فنی" این پروژه "در جهان، بی‌همتا" بوده است.

حادثه ماه اوت چقدر جدی بود؟

به گفته روس‌اتم، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه، مهندسان آزمایشی را روی یک سکوی دریایی در محدوده آزمایشی دریایی نینوکسا را انجام داده بودند که آتش‌سوزی رخ داد و موتور منفجر شد و افراد حاضر در سکو به دریا پرتاب شدند.

به جز هفت نفری که در این حادثه کشته شدند، شش نفر دیگر هم در این انفجار زخمی شدند. بر اثر این انفجار، میزان تشعشعات در شهر سورودوینسک، بزرگ‌ترین شهر نزدیک محل انفجار ۱۶ برابر میزان طبیعی بود.

در حالی که میزان تشعشعات به اندازه‌ای نبود که باعث کافی بالا نبود تا باعث بیماری پرتوی شود، اما کادر پزشکی که مجروحان انفجار را درمان می‌کردند، نسبت به خطر آلودگی هسته‌ای هشداری دریافت نکرده بودند.

عملیات پاکسازی این منطقه کاملا محرمانه بود.

روسیه تایید کرده است که یک موتور هسته‌ای در زمان حادثه آزمایش می‌شد.

همچنین گمانه‌زنی‌هایی مطرح است که این آزمایش ممکن است مربوط به یک موشک ضد کشتی یا هواپیمای بدون سرنشین زیر آب باشد اما کارشناسان روسیه و غرب می‌گویند این آزمایش به احتمال زیاد، به موشک جدید بوروستنیک با نام غربی اسکای‌فال (سقوط آسمانی) مرتبط است.

پوتین گفته است این موشک، "برد نامحدود" دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy