Tuesday, Nov 26, 2019

صفحه نخست » گزارش ویژه رویترز از «طرح‌ مقامات ایران برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان»

saudi_112419.jpgیورونیوز - چهار ماه قبل از اینکه با فوجی از پهپادها و موشک‌ها به بزرگترین تأسیسات نفتی جهان در عربستان حمله شود، مقام‌های امنیتی ایران در یک مجتمع امنیتی نفوذناپذیر در تهران دور هم جمع شده بودند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تفصیلی و اختصاصی با استناد به چهار منبع که نامی از آن‌ها نمی‌آورد این گروه را شامل مقام‌های رده بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروهی از افراد شاخص ارتش ایران عنوان می‌کند.

طبق این گزارش، موضوع اصلی جلسه در ماه مه، این بود: «چگونه ایالات متحده را به‌دلیل خروج از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مجازات کنیم»، اقدام‌هایی که به سختی به جمهوری اسلامی ضربه وارد کرده‌ است.

بر اساس گزارش رویترز در این جلسه سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران رشته کلام را بدست گرفت و گفت: «زمان آن است که شمشیرها را از نیام بیرون بکشیم و به آن‌ها درس عبرت دهیم.»

تندروها در این نشست از حمله به اهداف مهم از جمله پایگاه‌های نظامی آمریکا صحبت کردند. طبق این گزارش در نهایت از طرح‌های تقابل مستقیم صرف‌نظر شد چرا که می‌توانست واکنش ویرانگر ایالات متحده را در پی داشته باشد. در نهایت، ایران تصمیم گرفت تا به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که متحد آمریکاست حمله کند.

طبق نوشته خبرگزاری رویترز، این طرح از سوی مقام‌های ارشد نظامی ایران در آن جلسه ماه مه مورد بحث قرار گرفت و در چهار جلسه دیگر پیگیری شد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که با استناد به روایت سه مقام آشنا با این نوع جلسات و چهارمین فرد که نزدیک به تصمیم‌گیری‌های ایران است برای نخستین بار درباره نقش رهبر جمهوری اسلامی در حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات آرامکو، اطلاعاتی را ارائه می‌دهد.

این افراد گفتند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی موافقت خود را با این حمله اعلام کرد اما تحت این شرط سخت، که «نیروهای ایرانی هیچ فرد غیرنظامی یا آمریکایی را هدف قرار ندهند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy