Friday, Dec 6, 2019

صفحه نخست » قیمت دلار از مرز ۱۳ هزار تومان گذشت

currency_120119.jpgرادیو فردا - قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در ادامه روند افزایش تدریجی خود روز پنج‌شنبه ۱۴ آذر وارد کانال قیمتی ۱۳ هزار تومان شد.

بر اساس گزارش سایت‌های اعلام نرخ ارز، ارزش هر دلار آمریکا در صرافی‌های ایران تا ۱۳ هزار و ۱۳۰ تومان اوج گرفت که نسبت به روز قبل بیش از یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت هر دلار در اول آبان حدود ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان بود.

سامانه دولتی نظارت ارز، سنا، قیمت ارز برای روز پنج‌شنبه را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد که این رقم نیز نسبت به ابتدای ماه گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۵۲۵ تومان ثبت شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بهای ارزهای خارجی در روزهای گذشته، بویژه بعد از اعلام افزایش چشمگیر قیمت بنزین، روند صعودی داشته است.

قیمت سکه بهار آزادی در روز پنج‌شنبه نیز به چهار میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته نیم درصد افزایش داشته است.

در همین زمینه روزنامه دنیای اقتصاد از «ترمز بریدن بازار ارز و سکه» خبر داده و نوشته که نرخ انواع ارزها و سکه در بازارهای ایران افزایش یافته است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه گفته بود که «طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان واقفند انتظارات غیر واقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتاً در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد».

وی افزوده بود: «با اطلاعاتی که از توانایی‌ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است».

به رغم اطمینان آقای همتی از «واقعی و پایدار نبودن افزایش قیمت ارز»، این رشد کماکان ادامه دارد.

کارشناسان از تاثیر سه برابر شدن قیمت بنزین بر رشد تورم هشدار داده و گزارش‌های رسانه‌های ایران نیز نشان می‌دهد بعد از افزایش قیمت بنزین، قیمت سایر کالاها نیز افزایش یافته است.

همتی همچنین گفته است از ابتدای سال علاوه بر تامین بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تامین شده است و این روند ادامه خواهد یافت.

اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است برای اولین بار حجم کل واردات ایران از صادرات آن پیشی‌ بگیرد که می‌تواند دولت را با چالش شدید ارز مواجه سازد.

انتظار می‌رود کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران از بالای ۱۰۳ میلیارد دلار در سال گذشته به حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال جاری برسد و این رقم در سال آینده به ۵۵ میلیارد دلار افت کند.

کل واردات کشور نیز از ۹۳.۶ میلیارد دلار در سال گذشته به ۷۳.۳ میلیارد دلار در سال جاری و ۷۱.۷ میلیارد دلار در سال آینده خواهد رسید. بدین ترتیب تراز تجاری ایران به شدت منفی خواهد شد و احتمالا دولت مجبور شود از ذخایر ارزی بیشتری برای جبران اختلاف واردات و صادرات استفاده کند.

از طرفی، بنابر آمارهای صندوق بین‌المللی پول، هم میزان ذخایر ارزی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به شدت افت کرده و هم بدهی دولت اوج گرفته است.

این صندوق در گزارشی که اکتبر امسال منتشر کرد، می‌گوید بدهی خالص دولت ایران در سال ۲۰۱۷ معادل ۸۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران بود، اما در سال جاری این رقم به ۱۰۱.۷ درصد و در سال آینده به حدود ۱۰۷ درصد خواهد رسید.

از سوی دیگر، این نهاد مالی پیش‌بینی کرده است ذخایر ناخالص ارزی ایران (در داخل و خارج از کشور) از حدود ۱۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۰۳.۲ میلیارد دلار در سال جاری و ۹۷ میلیارد دلار در سال آینده برسد.

نرخ تورم در آبان‌ماه نیز به بالای ۴۱ درصد رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy