Sunday, Dec 8, 2019

صفحه نخست » محمود احمدی نژاد: چون کشور در شرایط خاصی است، کاندیدا نشدم

DD8A324E-3CC5-4FF4-853E-2F5F9719241C.jpegتابناک

سید مسلم بهشتی نژاد

فرصت نام نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و بر خلاف انتظارات، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در این انتخابات نام نویسی نکرد. عدم حضور چهره‌هایی که به حلقه اول احمدی نژاد مشهورند، مانند جوانفکر و تمدن و... نشان داد که این جریان بنا بر تحلیل خود از شرایط کشور، قصد بازیگری به عنوان کارگزاران نظام را در مقطع فعلی ندارند.

به گزارش «تابناک»، عدم حضور احمدی نژاد و یارانش در انتخابات مجلس، دلایل متعددی دارد که شاید سه دلیل از میان آن‌ها از دیگر دلایل برجسته‌تر باشد؛

نخست: نقشی که احمدی نژاد و حلقه نزدیکان وی در حال حاضر برای خود مطلوب می‌دانند، این است که اپوزیسیون دولت، مجلس و به صورت کلی نظام سیاسی کشور باشند. آنان در ماه‌های اخیر و با انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه، این قوه را از فهرست مخالفت هایشان کنار گذاشته اند. تحلیل احمدی نژاد این است که شرایط کشور خاص است و به همین دلیل وارد چرخه قدرت شدن آن هم در سطح نمایندگی مجلس، زیانش از نفعش بیشتر است؛ لذا هرچند بسیاری از اعضای کابینه او وارد انتخابات شده اند، او اعلام کرده که حضور آنان در انتخابات مجلس کاملا شخصی است و او از آنان حمایت نمی‌کند.

دوم: احمدی نژاد اصولا هیچ گاه اصالتی برای مجلس شورای اسلامی قائل نبود و این مساله را هم پنهان نمی‌کند. وی یک بار در زمان ریاست جمهوری اش در واکنش به سوالی که دولت وی در حال فعالیت تبلیغاتی برای انتخابات مجلس است به صراحت گفت که نماینده آماده برای او ارزان‌تر تمام می‌شود تا بخواهد برای رای آوردن فهرستی در انتخابات مجلس هزینه مالی و یا زمانی بکند. احمدی نژاد همان زمان هم تصور می‌کرد که قدرت اجرایی به راحتی می‌تواند با امکاناتی که دارد، نظام قانونگذاری و نمایندگان مجلس را در اختیار بگیرد.

سوم: محمود احمدی نژاد علاوه بر اینکه برای خود مجلس اصالتی قائل نیست، حضور در مجلس را فرصتی برای تداوم چالشگری خود نمی‌داند. او از پیش می‌داند که به فرض حضور در مجلس، رقبای مختلف این امکان را که وی به ریاست مجلس برسد، به وی نمی‌دهند و این برای کسی که این روز‌ها علیرغم هشت سال حضور در راس دولت، می‌خواهد خود را در قالب اپوزسیون احیا کند، آورده‌ای ندارد و به همین خاطر در گفت و گویی که با یک عضو شورای مرکزی گفتمان امام و رهبری انجام داده گفته که شرایط کشور خاص است و او برنامه‌ای برای حضور در انتخابات مجلس ندارد و حتی پیشتر هم رفته و اعلام کرده که از هیچ یک از اعضای دولتش که کاندیدا شده اند حمایت نخواهد کرد.

احمدی نژاد به دنبال گذر زمان است. او می‌داند روز‌های سختی در انتظار دولت و مجلس است و کنار ساحل نشستن تا آرام شدن این دریا، بهتر از سوار کشتی شدن است. باید دید که آسمان سیاست کشور تا چه اندازه بر اساس میل احمدی نژاد و یارانش خواهد وزید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy