Sunday, Dec 8, 2019

صفحه نخست » ایسنا: دولت برای تامین حقوق و دستمزد، اموال خود را می‌فروشد

120719A_top.jpgالعربیه - ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، با انتشار مطلبی تحلیلی درباره بودجه سال آینده ایران نوشت که دولت برای تامین هزینه حقوق و دستمزد راهی جز فروش اموال دولتی ندارد.

در این مطلب که روز یکشنبه 8 دسامبر با نام «نفت نیست، پول حقوق از کجا می‌آید؟» منتشر شد، آمده «با تاکید دولت مبنی بر حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری، 106 هزار میلیارد تومان از هزینه حقوق و دستمزد باید از محلی غیر نفت تامین شود، این کسری تراز عملیاتی ظاهرا منبعی جز فروش اوراق و یا فروش اموال دولت ندارد.»

نگارنده این مطلب به اشاره به «تراز عملیاتی به منفی 106 هزار میلیارد تومان» در لایحه بودجه، نوشت: «یعنی از هزینه 367 هزار میلیارد تومانی جاری در سال آینده، درآمدها 261 هزار میلیارد تومان آن را تامین کرده و مابقی باید از محل دیگری تامین شود. اما مساله اینجاست که طبق گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه این منابع نباید از محل درآمد نفتی تامین شود و درآمدهای ناشی از نفت به سمت پروژه‌های عمرانی خواهد رفت. بر این اساس دو محل تامین منابع برای جبران کسری 106 هزار میلیارد تومانی باقی می‌ماند؛ واگذاری دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی.»

در ادامه این مطلب آمده که «در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود 98 هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی سرمایه‌ای کسب درآمد شود که حدود 48 هزار میلیارد تومان آن به درآمد ناشی از صادرات نفت اختصاص دارد و قرار است برای پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو از واگذاری دارایی سرمایه‌ای حدود 50 هزار میلیارد دیگری باقی می‌ماند که 49 هزار میلیارد تومان از برای فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت است.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه لایحه بودجه سال 1399 را تقدیم مجلس کرد. در این بودجه 484 هزار میلیارد تومانی، درآمدهای نفتی 40 درصد کاهش یافته‌ اما بودجه عمومی دولت 25 درصد افزایش یافته است و ایران برای تامین بخشی از کسری بودجه ناچار به اخذ وام 5 میلیارد دلاری از روسیه شد.

روحانی درباره این وام گفت: «آنچه که در سرمایه‌گذاری مدنظر ما بوده است از 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در ایران که بیش از 2 میلیارد آن قبلاً نهایی و اجرایی شده‌است بقیه آن در سال 2020 عملیاتی می‌شود...امیدواریم 5 میلیارد دلار سرمایه در سال بعد، چه طرح‌هایی که قبلاً نهایی شده و چه در سال آینده نهایی می‌شود وارد کشور شود.»

او همچنین به تاثیر تحریم‌ها بر درآمدهای نفتی ایران اشاره کرد و گفت: «می‌دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده‌است. می‌دانیم در این شرایط صادرات و واردات جابجایی پول و ارز ما در دنیا با مشکلات زیادی توأم است و می‌دانیم که در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه هستیم. اما در عین حال تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش بدهیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy