Sunday, Dec 8, 2019

صفحه نخست » اتحادیه اروپا خطاب به مقامات ایران: شمار کشته‌شدگان در اعتراضات شفاف اعلام شود

eu_120719.jpgیورونیوز - ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، به نمایندگی از سوی این اتحادیه از حکومت ایران خواست تا شمار دقیق کشته شدگان در اعتراضات آبان‌ماه را اعلام کند.

در این بیانیه آمده است: «در هفته‌های گذشته مردم بسیاری در سراسر ایران از حق بنیادین خود برای تجمع و ابراز نارضایتی‌شان از وضعیت اقتصادی استفاده کردند. شواهد و مدارک نشان می‌دهد که با وجود درخواستهای مکرر برای خوشتن‌داری، نیروهای امنیتی ایران پاسخی نامناسب به این اعتراضات داده‌اند که نتیجه آن تعداد بالای کشته‌ها و زخمی‌های این اعتراضات بوده است. برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، استفاده گسترده و نابجا از زور علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز قابل قبول نیست.»

در ادامه بیانیه همچنین آمده است: «ما از مقامات ایران می‌خواهیم با انجام تحقیقات شفاف و معتبر، تعداد کشته شدگان و دستگیرشدگان این اعتراضات را روشن کند و امکان دادرسی [عادلانه] برای همه زندانیان را فراهم آورد.»

آقای بورل در این بیانیه می گوید: «انتظار داریم که همۀ عاملان خشونت پاسخگو باشند و مطابق با اظهارات مقامات ارشد ایران، همۀ معترضانی که در این اعتراضات اقدامی خشونت‌آمیز انجام نداده‌اند اما همچنان در بازداشت هستند، سریعا آزاد شوند.»

در بیانیه به وضعیت اینترنت در ایران نیز اشاره شده و آمده است: «تصمیم ایران مبنی بر قطع امکان دسترسی به شبکه جهانی اینترنت برای مدتی بیش از یک هفته، مانع از برقراری ارتباط و گردش آزاد اطلاعات برای شهروندان ایران شد. این نقض آشکار آزادی بیان است.»

بیانیه هشدار داده است که «حقوق اساسی مانند آزادی بیان و آزادی تجمع همیشه باید رعایت شود. مقامات ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود بویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی عمل کنند. اتحادیه اروپا در تمام مبادلات دوجانبه خود با ایران به همۀ موضوعات نگران کننده از جمله موضوعات حقوق بشری توجه دارد و به این کار ادامه خواهد داد.»

بیانیه اتحادیه اروپا در حالی منتشر می‌شود که عفو بین‌الملل یک هفته پیش از این، شمار کشته شدگان اعتراضات آبان ماه را که با اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد، دست‌کم ۲۰۸ نفر اعلام کرد و هشدار داد که «آمار واقعی» کشته‌شدگان بیش از این رقم است.
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز می‌گوید با توجه به اطلاعاتی که تا کنون به دست آمده است احتمالا نیروهای امنیتی ایران بیش از یک هزار نفر را از زمان آغاز این اعتراض‌ها کشته‌اند.

سید حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در آغازین روزهای اعتراضات، شمار بازداشتی‌های این حوادث را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy