Saturday, Dec 21, 2019

صفحه نخست » تماس تلفنی دونالد ترامپ و شینزو آبه درباره سفر روحانی به توکیو

abe_122019.jpgرادیو فردا - نخست وزیر ژاپن روز شنبه ۳۰ آذر در تماسی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا درباره مسائل مربوط به ایران و کره شمالی گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری ژاپنی کیودو، یکی از موضوعات مطرح‌شده در این تماس مذاکرات نخست‌وزیر ژاپن با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بوده است.

در حالی که مکالمه تلفنی میان سران آمریکا و ژاپن حدود یک ساعت و ربع بطول انجامیده، هنوز هیچ جزئیاتی درباره محتوای آن درباره ایران اعلام نشده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پیش از این سفر گفته بود که کشورش قصد دارد در حل بن‌بست هسته‌ای بین تهران و واشینگتن نقش فعال‌تری ایفا کند.

خبرگزاری کیودو نیز روز ۱۶ آذر از موافقت ایالات متحده با طرح ژاپن برای میزبانی حسن روحانی و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر داده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس این گزارش، واشینگتن در عین حال از توکیو خواسته که ایالات متحده را در جریان نتایج دیدار روحانی و شینزو آبه قرار دهد.

با این حال سخنگوی دولت و معاون وزیر خارجه ایران، گفته بودند که این سفر «ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد» و تهران فقط «ابتکار عمل‌های» مقامات ژاپنی را بررسی خواهد کرد.
نخست‌وزیر ژاپن که با دونالد ترامپ مناسبات گرمی دارد خرداد امسال با هدف میانجی‌گری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد ولی تلاش او به نتیجه نرسید.

روز شنبه همچنین رئیس جمهوری ایران بدون اشاره به جزئیات، از رایزنی‌ها درباره پیشنهادهای‌ دو طرف برای نقض تحریم‌های آمریکا خبر داد.

ژاپن پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، چهارمین مشتری عمده آسیایی نفت ایران بود و روزانه ۱۷۲ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد که این رقم تقریباً معادل ۵.۳ درصد از کل واردات نفت ژاپن است.

این کشور پس از اعمال تحریم‌ها موفق شد یک دوره معافیت شش ماهه از دولت آمریکا دریافت کند ولی با پایان یافتن این معافیت، صادرات نفت ایران به ژاپن متوقف شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy