Thursday, Dec 26, 2019

صفحه نخست » آتش گرفتن تالار خاطرات در هتل تاریخی رامسر

ایندیپندنت فارسی - روز گذشته خبری از «رامسر» رسید که حکایت از آتش‌سوزی گسترده در هتل قدیمی رامسر داشت. حریقی که دامن سالن سینمای این هتل تاریخی را گرفت و باعث ویرانی بخشی از این هتل تاریخی شد. به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از«سیف الله فرزانه» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران وقوع آتش‌سوزی در سالن آمفی تئاتر هتل رامسر «اتصالی برق» بوده است اما هنوز تحقیقات درباره کشف علت دقیق این آتش‌سوزی در حال انجام است. به گفته این مقام مسئول «باتوجه به آنکه این مجموعه از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است، کارشناسان میراث فرهنگی به محل اعزام شده‌اند» وی با اشاره به اینکه هتل رامسر از جمله مجموعه‌های زیر نظر بنیاد مستضعفان است، گفت: «این مجموعه باید در حفظ و نگهداری هتل رامسر کوشاتر باشد.» پیش‌تر آتش‌نشانی به مسئولان مجموعه بابت سیم‌کشی‌های فرسودهٔ هتل هشدار داده بود. به گفته فرزانه تاکنون مورد فوتی یا آسیب دیدگی بر اثر آتش‌سوزی در سالن آمفی تئاتر هتل رامسر گزارش نشده و کارشناسان درحال بررسی حجم آسیب‌های وارده بر اثر آتش‌سوزی هستند.

به نوشته برخی منابع تاریخی یک ایرانی ارمنی زبان مقیم آلمان به نام «مهندس غریبیان» نقشهٔ این هتل را طراحی کرده‌است. طرح هتل قدیم، در سال ۱۳۰۷ و به گفته برخی منابع در سال ۱۳۱۰ توسط مهندسان آلمانی تهیه و در سال ۱۳۱۲ یا ۱۳۱۱ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. ساخت این هتل سه سال به طول انجامید. در حقیقت «رضا شاه پهلوی» دستور ساخت و تکمیل این هتل تاریخی را داد که به گفته بسیاری از صاحب‌نظران نمی‌توان قیمتی برای این یادگار معماری دوره اول پهلوی تعیین کرد.

1111.jpg

در دوره پهلوی دوم نیز ساخت بنای «هتل جدید رامسر» در کنار هتل قدیم در دستور کار قرار گرفت و طرح ساخت هتل جدید توسط یک مهندس ایرانی در سال ۱۳۳۱ خورشیدی تهیه شد و در سال ۱۳۳۹ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. پس از مدتی نیز «متل کازینو» و «پلاژ» هم در کنار بلوار مشرف به این هتل ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

55554.jpg
تصویری از اسکناس بیست ریالی منقش به طرح هتل بزرگ رامسر

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

برخی منابع گفته‌اند که در سال‌های ابتدایی تشکیل جمهوری اسلامی کارکنان هتل قدیم به خاطر علاقه‌ای که به شغل‌شان و این بنا داشتند در مقابل تغییر کاربری هتل بسیار مقاومت کردند.

55555.jpg
نماد جمهوری اسلامی پس از انقلاب 57 برسردر این هتل تاریخی نشانده شد

***

در این دوره اماکن اسلامی همچون مسجد و مدرسه علوم دینی در جلوی محوطه هتل در کنار جاده اصلی ساخته شد و افزون بر آن اماکنی همچون دادگستری در کنار بلوار بوجود آمد. در سال‌های اخیر در محوطه هتل برخی امکانات همچون صندلی، تیر چراغ و سطل زباله قرار داده شد که از طرح‌های ساده و ارزان در آن استفاده شده‌است و از شکوه و زیبایی این بنا کاسته است. نماد بزرگ جمهوری اسلامی که بر سر در این هتل قرار گرفته نمونه‌ای‌ست از کج‌سلیقه‌گی مقامات جمهوری اسلامی در مواجه با آثار تاریخی و به جا مانده از دوران پهلوی.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy