Monday, Jan 6, 2020

صفحه نخست » از دعایی که برای هاشمی خوانده نشد تا حذف روحانی از قاب تلویزیون

prayerCry_010620.jpgالشرق الاوسط - هنگام خواندن نماز میت بر پیکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، رهبر ایران با چشمانی گریان عبارت «اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا» را سه بار تکرار کرد. دعایی که قبلاً برای اکبر هاشمی رفسنجانی توسط او خوانده نشد و به موضوعی حاشیه ای در رسانه‌ها بدل شد.

به گزارش الشرق الاوسط، معنی این عبارت این است: «خدایا ما جز خوبی از او نمی‌دانیم».

در نماز میت هاشمی رفسنجانی، عبارت «اللّٰهُمَّ اِنّا لٰا نَعْلَمُ مِنْهُ الّا خَیْراً وَ انْتَ اعْلَمُ بِهِ مِنّا» توسط رهبر ایران قرائت نشد و به جای آن عبارت «اللهم عفوک عفوک عفوک»۳ بار خوانده شد.

به گفته روحانیون نزدیک به نظام ایران، خواندن این عبارت در نماز میت مستحب است به این معنی که خواندن آن واجب نیست. اما به تعبیر بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این معنی بود که خامنه‌ای همچنان از کدورت پیش آمده میان دو «یار قدیمی» نگذشته‌است.

حالا پس از سه سال از درگذشت هاشمی رفسنجانی، علی خامنه ای در تصاویری که کمتر پخش شده و در فضایی احساسی نماز میت را بر پیکر قاسم سلیمانی خواند.

تاکنون دو حرکت اعتراضی تاکنون علی خامنه‌ای را به گریه در «محراب و منبر» واداشته است. اولی حرکت اعتراضی دانشجویان در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ بود و دومی ۱۰ سال بعد، در حرکت اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق افتاد.


در تصاویر پخش شده توسط صدا و سیمای رسمی ایران، تأکید ویژه ای روی قاب کردن علی خامنه ای و ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران شده‌است، در حالی که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از این قاب کنار گذاشته شد.

در فیلم‌هایی که توسط رسانه‌های نزدیک به حاکمیت منتشر شده، خامنه ای خطاب به دختران سلیمانی، «طلب شهادت» کرده‌است.

پیش از این، گلپایگانی که اقامه نماز بر پیکر آیت الله خمینی را بر عهده داشت عبارت «ان کانَ مُسِیئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَاغْفِرْ لَهُ» را نخواند.

قاسم سلیمانی بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله هوایی ارتش آمریکا به کاروان او، همراه با ۹ تن دیگر از همراهانش از جمله ابومهدی المهندس، نایب رئیس الحشد الشعبی کشته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy