Tuesday, Jan 14, 2020

صفحه نخست » ایران تا پایان ۲۰۲۰ به اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتمی دست می‌یابد

bomb_013120.jpgرادیو فردا - ارتش اسرائیل ارزیابی کرده که ایران می‌تواند تا اواخر سال ۲۰۲۰ به میزان مورد نیاز اورانیوم غنی‌شده برای تهیه بمب اتمی دست پیدا کند.

هم‌زمان با انتشار این گزارش بخش اطلاعاتی ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه ۲۴ دی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل همه کشورها را به کشاندن ایران به شورای امنیت سازمان ملل فرا خواند.

به گزارش روزنامه‌های هاآرتص و جروزالم پست، و وب‌سایت‌های تایمز اسرائیل و وای نت، ارتش اسرائیل در عین حال ارزیابی کرده که ایران تا رسیدن به مرحله ساخت کلاهک بمب اتمی برای موشک، به دو سال دیگر زمان نیاز دارد.

ایران در حال حاضر اورانیوم را در سطح چهار درصد غنی می‌کند و ممکن است تا میانه سال جاری میلادی، درصد غنی‌سازی را به ۲۰ درصد برساند.

بخش اطلاعات ارتش اسرائیل احتمال داده است ایران با وجود گام‌هایی که در راستای کاهش تعهدات هسته‌ایش برداشته، آماده بازگشت به اجرای این تعهدات باشد.

بنیامین نتانیاهو در ارتباط با این گزارش و نیز در واکنش به اقدام روز سه‌شنبه سه قدرت اروپایی در «فعال کردن مکانیسم ماشه» علیه ایران گفت: «رژیم ایران تصور می‌کند به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت؛ (اما) من دوباره تاکید می‌کنم که اسرائیل به رژیم ایران اجازه توسعه سلاح هسته‌ای را نخواهد داد».

نخست‌وزیر اسرائیل از «همه کشورهای غربی» خواست «مکانیسم ماشه» را در سازمان ملل در مورد ایران «فورا فعال کنند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه اعلام کردند که این سازوکار را فعال کرده‌اند.

این سه کشور در حالی که قویا خواهان حفظ برجام هستند، تاکید کردند که نظر به اقدامات اخیر ایران، گزینه دیگری باقی نمانده بود.

فعال شدن «مکانیسم ماشه» به این مفهوم است که اگر اختلافاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب «کمیسیون مشترک برجام» حل نشود، قضیه به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

کشیده شدن دوباره پای ایران به شورای امنیت در ارتباط با برنامه اتمی‌اش، ممکن است به تکرار تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران منجر شود.

بنیامین نتانیاهو که از آغاز مخالف شدید برجام بود و از خروج آمریکا از این توافق در اردیبهشت پارسال حمایت قاطع کرد، همواره خواهان باز شدن دوباره پای ایران در شورای امنیت بوده است.

دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه تصمیم سه کشور اروپایی در مورد ایران را «درست» خواند و گفت تنها ادامه فشار حداکثری ایران را از مسیرش بازخواهد داشت.

ایران از اردیبهشت امسال و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، پنج گام برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشته است.

تهران در پنجمین و آخرین گام از کاهش تعهداتش که هفته گذشته و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در حمله پهپادی آمریکا در عراق اعلام کرد، آخرین محدودیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را از سر راه خود برداشت.

آقای نتانیاهو تاکید کرده که برای بازداشتن تهران از رسیدن به توان هسته‌ای، ابایی از حمله به درون خاک ایران نیز ندارد.

دشمنی اسرائیل و ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در دهه اخیر تشدید شده و هم‌زمان عملیات فراگیر اسرائیل علیه حضور ایران در منطقه، به حملات متعدد در سوریه، عراق و نقاط دیگر کشیده شده است.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که به‌دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست.

ایران در همین حال که ادعا می‌کند اسرائیل خود به عنوان «یک رژیم دارای صدها کلاهک هسته‌ای» حق و مشروعیت داوری در مورد توانمندی ایران را ندارد، گفته است اگر پایگاه‌های اتمی یا نقاط دیگرش مورد حمله اسرائیل قرار گیرد، پاسخی سخت خواهد داد.

با وجود این، معادلات منطقه بعد از کشته شدن ارشدترین نظامی ایران به‌دست آمریکا ظاهرا تغییر کرده و اسرائیل در برابر ایران، احساس قدرت بیش‌تری می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کارشناسان نظامی این کشور به وزارت دفاع توصیه کرده‌اند با خروج قاسم سلیمانی از صحنه و در حالی که بر اساس ارزیابی اسرائیل بحران‌های متعدد داخلی نیز پایه‌های رژیم تهران را متزلزل کرده، اسرائیل باید از این فرصت استفاده کرده و بر شدت ضربات خود به ایران در منطقه بیفزاید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy