Tuesday, Jan 14, 2020

صفحه نخست » بریتانیا، فرانسه و آلمان مکانیزم ماشه برجام را فعال کردند + واکنش ایران

nuclear.jpgرادیو فردا - سه کشور اروپایی شریک برجام روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، خبر دادند که مکانیسم حل اختلاف را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بشود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به عدول مرحله به مرحله ایران از تعهدات برجامی خود نوشتند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌ که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه کشور در ادامه نوشتند که بار دیگر بر تعهد خود به توافق اتمی با ایران تأکید می‌کنند و این‌ که به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نخواهند پیوست.

این نکته‌ای است که سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا بر آن تاکید کرده و گفت که اتحادیه اروپا خود را هم‌چنان به برجام متعهد می‌داند و از هر گونه تلاش برای بازگشت ایران به آن حمایت خواهد کرد.

جوزپ بورل نیز خود در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی گفت که «اکنون نجات برجام «از همیشه مهم‌تر شده است.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بریتانیا، فرانسه و آلمان در ادامه بیانیه روز سه‌شنبه خود در مورد راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف نوشته‌اند: «ما این کار را با حسن نیت انجام می‌دهیم، با هدف اصلی حفظ برجام و با امید صمیمانه برای یافتن راهی برای رفع بن‌بست از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیک سازنده.»

آنها ادامه داده‌اند که «امید ما این است که ایران را به‌طور کامل به تعهدات خود تحت برجام بازگردد.»

این بیانیه حدود ده روز پس از «گام نهایی» ایران در عدول از مسئولیت‌های برجامی خود منتشر شده است.

بر اساس بند ۳۷ برجام، سازوکار حل اختلاف، به طور خودکار می‌تواند در نهایت تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

این سه کشور در بیانیه مشترک خود گفتند: «ما این استدلال را که ایران حق دارد از تعهدات برجامی خود بکاهد، قبول نمی‌کنیم.»

آنها افزودند که «به جای بازگشت از این مسیر، ایران تصمیم گرفته است که اجرای تعهداتش را هرچه بیشتر کاهش دهد.»

بر اساس بند ۳۷ برجام، اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضاکننده توافق اتمی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران توافق را نقض کرده می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

بیانیه کشورهای اروپایی ساعاتی پس از آن منتشر شد که خبرگزاری رویترز در گزارشی گفت که بریتانیا و آلمان و فرانسه قرار است روز سه‌شنبه رسما به اتحادیه اروپا اطلاع دهند که در واکنش به «نقض تازه» برجام توسط جمهوری اسلامی قصد دارند این مکانیسم را فعال کنند.

منابع دیپلماتیک رویترز هدف از این اقدام اروپا را «تلاش برای نجات برجام از راه بررسی اقداماتی که لازم است ایران برای بازگشت انجام دهد» توصیف کرده‌ بودند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری: با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

ایران روز سه‌شنبه ۲۴ دی به بیانیه سه کشور اروپایی درباره فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام واکنش نشان داد و تهدید کرد که به هرگونه اقدامات «غیرسازنده» در این زمینه «با جدیت و قاطعیت به طور مناسب پاسخ خواهد داد».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در اظهاراتی که خبرگزاری‌های ایران منتشر کرده‌اند، گفته که «اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف است».

او می‌گوید ایران فرایند حل‌وفصل اختلافات در برجام را «از یکسال و اندی پیش» با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر خارجه به کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و «لذا نه به لحاظ فرایندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهاراتش کشورهای اروپایی را متهم کرده که از زمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های واشینگتن، «نتوانستند اقدامی ملموس و جدی برای ایفای تعهدات خود صورت دهند» و به همین دلیل تهران طی پنج گام، «اجرای بخشی از تعهدات هسته‌ایش» را متوقف کرد.

آقای موسوی می‌گوید اگر طرف‌های برجام به تداوم آنچه که «مسیر وادادگی در برابر آمریکا» توصیف کرده است ادامه دهند «و یا بخواهند از فرآیند حل‌وفصل اختلافات در کمیسیون مشترک برجام سوءاستفاده کنند، باید خود را برای پذیرش تبعات آن نیز آماده کنند».

نخست‌وزیر بریتانیا: برجام با توافق‌نامه ترامپ جایگزین شود

پیشتر در همین روز بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، از رئیس‌ جمهور آمریکا دونالد ترامپ خواسته بود تا توافق هسته‌ای ایران را با یک توافق جدید مورد تأیید خود ترامپ جایگزین کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای جانسون دربارهٔ توافق موسوم به برجام گفت: «اگر قرار است آن را کنار بگذاریم، پس بیایید آن را جایگزین کنیم و بگذارید آن را با توافق ترامپ جایگزین کنیم.»

نخست‌ وزیر بریتانیا با ذکر این‌ که «این می‌تواند یک راه عالی برای ادامه راه باشد»، گفت: «من یک درگیری نظامی بین ما، ایالات متحده و ایران نمی‌خواهم، بیایید تنش‌ها را کاهش بدهیم.»

دونالد ترامپ همواره برجام را توافقی بسیار «بد» نامیده و خواستار جایگزین شدن آن با یک توافق فراگیرتر با ایران شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy