Wednesday, Jan 15, 2020

صفحه نخست » اسطوره فوتبالی که در آمریکا مسافرکشی می‌کند

soccer_015120.jpgبی بی سی - هاکان شوکور بهترین گلزن تاریخ فوتبال ترکیه است که زمانی نامش در کنار بهترین مهاجمان اروپا قرار داشت. او یک اسطوره است.

اما چطور مجبور به ترک وطن و مهاجرت به آمریکا شد، جایی که برای گذران زندگی خود به مسافرکشی و کتاب فروشی روی آورده است.

مهاجم پیشین اینتر میلان که حالا ۴۸ ساله شده در گفت‌و‌گو با روزنامه آلمانی "ولت ام سونتاگ" گفته چطور بعد از خداحافظی از فوتبال در سال ۲۰۰۸، زندگی‌اش دستخوش تغییراتی غیرعادی و دردسرساز شده است.

شوکور می‌گوید مخالفت با رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه او را در معرض تهدید به مرگ، اتهامات نادرست و بی‌پولی قرار داده است.

او به این نشریه گفت: "هیچ چیز برایم باقی نمانده. اردوغان همه چیزم را گرفت، حق من برای آزادی، آزادی بیان و حق کار کردن. "

شوکور بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷ برای تیم ملی ترکیه ۱۱۲ بازی انجام داد و ۵۱ گل زد. سال ۲۰۰۲ که ترکیه در جام جهانی سوم شد، او در تیم ملی این کشور حضور داشت.

بازیکن پیشین بلک‌برن که بخش اعظم دوران حرفه‌ای خود را در گالاتاسرای گذرانده، بهترین گلزن تاریخ سوپر لیگ،‌ لیگ حرفه‌ای فوتبال ترکیه است.

شوکور بعد از خداحافظی از فوتبال، به دنیای سیاست پا گذاشت و در سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان وارد مجلس ترکیه شد.

شوکور با گلی که در ثانیه ۱۱ بازی مقابل کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲ زد، کماکان زننده سریع‌ترین گل تاریخ جام جهانی است:

اما او در عین حال به فتح‌الله گولن، واعظ منتقد که آقای اردوغان او را در کودتای خونین ۲۰۱۶ مقصر می‌دانست هم نزدیک بود.

بنا بر گزارش‌ها شوکور که در آن زمان به آمریکا مهاجرت کرده بود، اقدام به کودتا را محکوم کرد اما با این وجود در۲۰۱۷ رسانه‌های دولتی ترکیه از او با عنوان "عضو فراری سازمان تروریستی فتح‌الله گولن" یاد کردند.

فتح‌الله گولن که از سوی دولت ترکیه به عنوان متهم اصلی کودتای ۱۵ ژوئیه معرفی می‌شود، شخصیتی مذهبی و از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند.

در این گزارش آمده بود او در خانه‌ای زندگی می‌کند که ۳ میلیون دلار ارزش دارد و صاحب کافه‌ای در پالو آلتو، "اعیانی‌ترین محله سان‌فرانسیکو" است.

اما آنچه خود شوکور می‌گوید، به این اندازه خوشایند به نظر نمی‌رسد.

او به نشریه آلمانی گفت: "بعد از مهاجرت به آمریکا، در ابتدا یک کافه را در کالیفرنیا اداره می‌کردم. اما آدم‌های عجیبی به آنجا می‌آمدند. در حال حاضر راننده اوبر (تاکسی اینترنتی) هستم و کتاب می‌فروشم."

او می‌گوید دولت اردوغان خانه‌ها، کسب و کار و حساب‌های بانکی‌‌اش در ترکیه را توقیف کرده است.

او همچنین می‌گوید هیچ جرمی مرتکب نشده است:" به نظر می‌آید هیچ کس نمی‌تواند توضیح دهد که من قرار بوده چه نقشی در این کودتا داشته باشم. هرگز کار غیرقانونی انجام نداده‌ام و خائن یا تروریست نیستم."

این اولین بار نیست که هاکان شوکور در رابطه با این موضوع حرف زده. او سال ۲۰۱۸ به نیویورک تایمز گفت: "ترکیه کشور من است. من عاشق مردمم هستم، حتی اگر عقیده آن‌ها در مورد من از سوی رسانه‌های تحت کنترل دولت تحریف شده باشد."

این ماجرا سوال‌های‌ زیادی را در مورد دولت اردوغان بوجود می‌آورد. در ۲۰۱۸، مسعود اوزیل بعد از انتشار عکسی از خود در کنار رییس جمهور ترکیه مورد انتقاد شدید قرار گرفت. از جمله این منتقدان فدراسیون فوتبال آلمان بود که در واکنش به او نوشت:‌ "فوتبال و فدراسیون فوتبال آلمان از ارزش‌هایی دفاع می‌کند که آقای اردوغان به اندازه کافی به آن‌ها احترام نمی‌گذارد."

بعد از آن اردوغان به عنوان ساقدوش در مراسم ازدواج اوزیل ظاهر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy