Thursday, Jan 16, 2020

صفحه نخست » آیا ایران پس از قاسم سلیمانی پرونده شبه‌نظامیان را به حزب‌الله لبنان سپرد؟

hisbollah.jpgالعربیه - بیروت - جونی فخری - کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و معمار و مهندس اصلی استراتژی نفوذ ایران در منطقه، نقطه عطف بزرگی در سیاست‌های خارجی تهران به شمار می‌رود. سلیمانی که دومین مرد نظام پس از سید علی خامنه‌ای بود، شخصیتی محوری و اساسی برای ‌‌گسترش نفوذ رژیم جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه به ویژه در عراق، سوریه و لبنان به شمار می‌رفت به این دلیل که او برای تقویت روابط شبه نظامیان منطقه‌ای مانند حزب الله لبنان، شبه نظامیان شیعه حامی رژیم اسد و جناح‌های شیعه در عراق با رهبریت رژیم در تهران بود. قاسم سلیمانی در سیاست خارجی ایران نقش نفر دوم پس از خامنه‌ای را بازی می‌کرد.

نفوذ سلیمانی در نهادهای نظامی ایران

قتل سلیمانی ضربه سنگینی بر پیکر جمهوری اسلامی وارد کرد اگر چه خامنه‌ای رهبر به سرعت موضع گرفت و از گزینه جایگزین آماده و ادامه سیاست‌های خارجی تهران و عدم تأثیرگذاری مرگ سلیمانی بر آن سخن گفت و به سرعت سرلشکر اسماعیل قاانی را به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس منصوب کرد، اما قتل این فرمانده ضربه‌ای چبران ناپذیر به شمار می‌رود.

ایالات متحده آمریکا با هدف قرار دادن سلیمانی در واقع پای ایران برای توسعه طلبی در عراق و سوریه را قطع کرد. سلیمانی همیشه بین ایران و عراق در جبهه‌ها در حال تنقل بود او در سنگرها در کنار فرماندهان شبه نظامیان وابسته به ایران بود. در ۲۰۱۹ خامنه‌ای مدال ارزشمند ذوالفقار، را برای قدردانی وی به او اعطا کرد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

مدال ذوالفقار نخستین مدال نظامی است که از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون به یک فرمانده نظامی داده می‌شود.

حزب الله لبنان ماموریت اداره امور شبه نظامیان را به عهده گرفت

برغم تعیین سرلشکر اسماعیل قاانی به جای سلیمانی اما به نظر می‌رسد که مأموریت جدید وی تنها به سپاه محدود می‌شود و تاز عهده نظارت بر شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق، سوریه، لبنان و حتی یمن بر قادر نیست برخلاف سلیمانی که همه پرونده‌های شبه نظامیان را خود به طور مستقیم بر عهده داشته است.

منابع آگاه که خواستند نام‌ آنها فاش نشود به العربیه گفتند، رهبری ایران پرونده‌ای اسلحه‌های نظامی خود در منطقه را به حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان تحویل داد تا رابط میان این گروه‌ها و ایران باشد و همان نقش و وظیفه‌ای را ایفا کند که سلیمانی انجام می‌داد.

این کار از عهده سرلشکر اسماعیل قاانی بر نمی‌آید به همین دلیل رهبری ایران تصمیم گرفت ماموریت این سرلشکر را فقط به ایران محصور کند.

جلسه با فرماندهان سبه نظامیان عراقی در بیروت

برعهده گرفتن ماموریت جدید اداره امور شبه نظامیان در منطقه از سوی دبیر کل حزب الله لبنان بعید به نظر نمی‌رسید چرا که او در تمام مدتی که با سلیمانی ارتباط داشت یکی از افراد مشرف برعملکرد این شبه نظامیان بود.

شبه نظامیان حشد الشعبی، حزب الله عراق، عصائب اهل حق همه این گروه‌های شیعی تحت حمایت و اشراف حزب الله لبنان است.

حسن نصر الله برای همین منظور در روزهای اخیر با تعدادی از فرماندهان شبه نظامی وابسته به ایران در بیروت ملاقات کرد.

طبق این گزارش اغلب فرماندهانی که در این جلسه شرکت کردند از فرماندهان شبه نظان عراقی بودند. این جلسه در بیروت برای طرح حمله تلافی جویانه از آمریکا برای قتل قاسم سلیمانی برگزار شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy