Wednesday, Jan 15, 2020

صفحه نخست » نامه سرگشاده مهرداد درویش پور و مریم ابراهیمی به وزیر خارجه سوئد و دیدار با مسئولان آن: رفتار حکومت ایران را محکوم کنید!

Protest.jpgرفتار حکومت ایران را در برخورد به فاجعه سرنگونی هواپیما و تظاهرات اخیر محکوم کنید!

درپی فاجعه اخیر در ایران و اعتراضات مردم، مهرداد درویش پور و مریم ابراهیمی از طرف "جمعیت پشتیانی ازمبارزات مردم ایران" روز پنج شنبه ۱۶ ژانویه با دانیل پترسون مسئول بخش ایران در وزارت امور خارجه سوئد دیدار کردند و پیرامون نامه اشان به وزیر امور خارجه سوئد گفتگو کردند. در این گفتگوی سازنده و تفاهم آمیز از جمله به خواست‌های مندرج در نامه زیر اشاره شد. دانیل پترشون ضمن برشمردن برخی گامهای دولت سوئد در راستای درخواست‌های مندرج در این نامه (ازجمله فراخواندن سفیر ایران در سوئد به وزارت امورخارجه) وعده داد هرچه سریعتر پاسخ آن داده شود. در زیر متن این نامه را می‌خوانید.

خانم وزیر امور خارجه عزیز، آنا لینده
دوماه پس از خیزش آبان (نوامبر سال گذشته) و سرکوب خشن آن، موج جدیدی از تظاهرات مردمی در اعتراض به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری توسط موشک‌های سپاه و دروغ پردازی و لاپوشانی اولیه آن توسط مسئولین کشور، در شهرهای گوناگون ایران به راه افتاده است. متاسفانه هنوز پاسخی درباب نامه پیشین مان و قطع نامه تظاهراتمان در ۲۳ نوامبر در استکهلم مبنی بر متوقف کردن خشونت نظام علیه مردم و حمایت از خواست‌های مردم از شما دریافت نکردیم. اینبار نیز ضمن یادآوری آن، خواست‌های جدید خود که در گردهمایی صدها نفر از سوئدی ایرانی‌ها در ۱۲ ژانویه در استکهلم نیز بیان شد را به اطلاع‌تان برسانیم.
همان طور که مطلع هستید درپی ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا و موشک پرانی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بالا گرفتن خطر رویارویی نظامی، هواپیمای مسافربری اوکراینی درایران هدف دو موشک سپاه قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانی تبار و ۱۷ نفر از آنان مقیم سوئد بودند، جان باختند. نفس این فاجعه دلخراج احساسات افکار عمومی و به ویژه ایرانیان را در تمام جهان جریحه دار کرد. با این همه، حکومت ایران طی سه روز تا توانست با دروغ گویی، جنگ روانی خواندن اظهار تردیدها و تهدید ایرانیانی که نسبت به افسانه سرایی‌های مسئولین اظهار تردید می‌کنند، نقش خود و مسئولیتشان را پنهان کند.
پس از فشارهای بین المللی و برملا شدن گوشه هایی از راز این فاجعه، حکومت ناگزیز از اقرار به نقش سپاه در سقوط هواپیما شد. اما بازهم با دروغ پردازی و ضد و نقیض گویی کوشید مانع از کشف تمام حقیقت شود و برای مثال شلیک دو موشک به سوی این هواپیما که باعث سقوط آن شده است را پنهان کند. امری که تردیدهای تازه‌ای درباره میزان "خطای انسانی" در بروز این جنایت مهیب را دامن زده است.
نحوه برخورد حکومت با مردم ایرانی که در شوک کامل از این فاجعه به سر می‌برند و سرکوب معترضان ایرانی که خواستار استعفا و برکناری خامنه‌ای و دیگر مسئولین کشور و محاکمه و مجازات عاملان این فاجعه هستند، موجب نگرانی بیشتری شده است. توسل به گازآشک آور، شلیک گلوله و سرکوب تظاهرات کنندگان بخشی از این واکنش شرم آوری است که حکومت درپیش گرفته است.
ما ضمن نگرانی از نحوه برخورد حکومت ایران به این فاجعه و اعتراضات اخیر و محکوم کردن آن و انتقاد به واکنش نه چندان نیرومند سوئد و اتحادیه اروپا، دولت سوئد را فرا می‌خوانیم تا مستقلا و همراه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا:
- نوع واکنش حکومت ایران در برخورد به این فاجعه و سرکوب اعتراضات را محکوم کرده و خواستار پایان بخشیدن به خشونت علیه تظاهرکنندگان شوند.
-از مبارزات مسالمت آمیز مردم ایران برای دستیابی به حقوق خود و شفاف سازی کامل راز این جنایت (حتی اگر غیر عمد باشد) حمایت کنند.
- ضمن اعمال فشار به حکومت ایران برای پذیرش مسئولیت خود و عذرخواهی رسمی از مردم ایران و تمام کشورهایی که اتباع‌شان در این حادثه جان باختند، و پرداخت خسارت کامل به خویشاوندان قربانیان، خواستارمحاکمه و مجازات مسئولانی که در این فاجعه مستقیما نقش داشتند، شوند.
- دولت سوئد برای حمایت از ۱۷ تن از بازماندگان قربانیان این فاجعه که مقیم سوئد هستند، فعالانه تلاش کند.


با درودهای دوستانه
مهرداد درویش پور و مریم ابراهیمی
از طرف جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران
۱۶ ژانویه ۲۰۱۶



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy