Monday, Jan 27, 2020

صفحه نخست » طرح صلح ترامپ، «توافق قرن» برای اسرائیل، «توطئۀ قرن» برای فلسطینیان

peace_012620.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در نیم روز سه شنبه به وقت واشینگتن از طرح صلح خود میان اسرائیل و فلسطینیان پرده بر می‌دارد. او در دو دیدار جداگانه در کاخ سفید، نخست با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و سپس بنی گانتس، رقیب سیاسی وی، طرح خود را ارائه کرد و حمایت و ابراز خرسندی آنان را بدست آورد. رهبران تشکیلات خودمختار فلسطین که در تدوین یکجانبۀ آن مورد مشورت قرار نگرفته و اینک به هنگام اعلام آن نیز حضور ندارند، این طرح را محکوم کرده و آنرا نفی حاکمیت خود توصیف کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک روز پیش از اعلام عمومی طرح صلح خود میان اسرائیل و فلسطین، روز دوشنبه ٢٧ ژانویه با بنیامین نتانیاهو و رقیب سیاسی او بنی گانتس در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد. وی این طرح را «بختی» برای صلح دانست و به روزنامه‌نگاران گفت که «برقراری آن تقریباً نزدیک است».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

رهبران تشکیلات خودمختار فلسطین که هیچیک از آنان به کاخ سفید دعوت نشده است این طرح را قاطعانه رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، با این حال، در سخنان خود که به هنگام دیدار با بنیامین نتانیاهو ایراد کرد، ابراز اطمینان نمود که این طرح «در نهایت از حمایت فلسطینیان [نیز] برخوردار» خواهد شد. او گفت «این [طرح] چیزی است که آنها باید خواستار آن باشند. [این طرح] برای آنها بسیار مطلوب است. بسیار بسیار مطلوب است». بگفتۀ وی «کشورهای عرب بسیاری» از ابتکار عمل او در این زمینه حمایت می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ با عنوان «بزرگترین دوستی که اسرائیل در کاخ سفید داشته است» یاد کرد و طرح صلح او را «توافق قرن» خواند.

بنی گانتس طرح صلح آمریکا را «تاریخی» توصیف کرد و گفت این طرح «به کلیۀ بازیگران خاورمیانه اجازه خواهد داد بسوی یک توافق منطقه‌ای تاریخی گام بردارند».

این توافق با این حال معلوم نیست با چه کسی انجام خواهد گرفت. مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که هرگز در تدارک این طرح که زیر نظر جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، تهیه شده شرکت نداشته‌ و آنرا، با توجه به آنچه از آن می‌دانند، غیرقابل قبول می‌شمارند.

نخست وزیر فلسطین، محمد شتیه، روز دوشنبه گفت «این طرح حاکمیت سرزمین‌های فلسطینی را به اسرائیل واگذار می‌کند» و «طرحی برای صلح در خاورمیانه نیست». پیش از او ریاض المالکی، وزیر امور خارجۀ فلسطین، این طرح را «توطئۀ قرن برای نابود کردن حق فلسطینیان» خوانده و گفته بود «حتی یک فلسطینی از این طرح حمایت نخواهد کرد».

دونالد ترامپ برای اعلام «طرح بسیار بزرگ» خود، چنانکه او از آن یاد می‌کند، در کنار نخست وزیر اسرائیل ظاهر خواهد شد. او روز گذشته گفت «اینک سال‌ها، سال‌های سال، سال‌های بسیار، دهه‌ها و قرن‌هاست که در جستجوی صلح در خاورمیانه هستیم و این [طرح] فرصتی است که بدان دست یابیم».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با این حال به نظر می‌رسد که این امید صورت واقع نیابد. محمود عباس، رهبر تشکیلات خودمختار فلسطین، این طرح را از حال «مرده» خواند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy