Wednesday, Feb 12, 2020

صفحه نخست » ماکرون: «کفرگوئی» و «انتقاد از مذاهب» حق شهروندان است

maceron_020620.jpgرادیو بین المللی فرانسه - امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه ١١ فوریه/ ٢٢ بهمن، با اشاره به تهدیدات انجام گرفته علیه «میلا»، دختر دانش آموزی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی از اسلام انتقاد کرده بود، تاکید کرد که در فرانسه «قانون روشن است» و بر این اساس، شهروندان «از حق کفر گوئی، انتقاد از مذهب» و ترسیم «کاریکاتور در بارۀ مذهب» برخوردارند.

امانوئل ماکرون که در بارۀ مناظرات جاری در بارۀ ماجرای موسوم به «میلا» مورد پرسش قرار گرفته بود، گفت «نظام حقوقی کشور، نظام اخلاقی نیست». او با اشاره به موقعیت این دختر دانش آموز که به سبب تهدید شدن به «تجاوز و مرگ» از دوهفتۀ پیش ناگزیر از رفتن به مدرسه بازمانده و تحت محافظت پلیس قرار گرفته است، تاکید کرد که «آنچه ممنوع است، تشویق و فراخوان به کینه ورزی و تعرض به شان و حیثیت» افراد است.

رئیس جمهوری فرانسه پیش از این به هنگام بازدید از جشنوارۀ تصاویر فکاهی در شهر «آنگولِم» با اشاره به همین تهدیدات تاکید کرده بود «در کشور ما آزادی بیان تضمین شده است، آزادی کفرگوئی، آزادی انتقاد از مذاهب، آزادی ریشخند زدن به آنها تضمین شده است و [وجود این آزادی‌ها] خود گنجینه‌ای» است.

امانوئل ماکرون در گفتگوئی که در شمارۀ امروز روزنامۀ محلی «دُفینه لیبره» چاپ شده، با اشاره به ماجرای «میلا» می‌گوید «فراموش نکنیم که میلا یک نوجوان است. ما پیش از هر چیز وظیفۀ محافظت از او را در مدرسه و در زندگی روزمرۀ او، در رفت و آمدهای او بر عهده داریم». رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به تحت محافظت قرار دادن او تاکید کرد که «دولت در این زمینه به وظیفۀ خود عمل کرده است».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ماجرای «میلا» با تبادل پیامک‌هائی در شبکه‌های اجتماعی میان چند نوجوان آغاز شد و مناظر‌ات گسترده‌ای را در میان سیاستمردان برانگیخت. «میلا» در یک ویدئوی کوتاه در پاسخ به نوجوانی که با اتکا بر مسلمانی خود وی را دشنام داده بود، با کلماتی تند از مذهب او یاد کرد. انتشار این ویدئو دشنام‌ها و تهدیدات بسیار بدنبال آورد. شماری از کابران شبکه‌های اجتماعی تهدید کردند که در صورت دست یافتن به وی او را مورد تجاوز قرار دهند. برخی نیز وی را به مرگ تهدید کردند.

این ماجرا با این حال هنگامی بُعد سیاسی گرفت که خانم نیکول بِلوبه، وزیر دادگستری، ، اظهار داشت «در دموکراسی تهدید به مرگ غیرقابل قبول است. دشنام به مذهب البته تعرض به آزادی وجدان است، اما در برابر آن نمی‌توان تهدید به مرگ کرد». این سخنان خشم شماری از وکلای دعاوی، روزنامه نگاران و سیاستمردان برانگیخت، زیرا از آن می‌توان چنین برداشت کرد که در فرانسه «جرم کفرگوئی» وجود دارد. بسیاری از روشنفکران فرانسه وزیر دادگستری را مورد انتقاد قرار دادند و او را نسبت به قوانین کشور «ناآگاه» خواندند و خواستار اصلاح این سخنان شدند. خانم نیکول بِلوبه اندکی بعد اظهارات خود را «نادرست» توصیف کرد و از بیان آن ابراز تاسف کرد.

وزیر کشور فرانسه نیز با اشاره به تهدیداتی که علیۀ این نوجوان صورت گرفته اعلام داشت که «وی تحت محافظت نیروهای انتظامی قرار گرفته است». کریستوف کَستنِر، که در برابر مجلس ملی فرانسه سخن می‌گفت، با اشاره به «میلا» ابراز داشت «آنچه وظیفۀ من در قبال اوست، اینست که مدافع حقوق او باشم و حق بنیادین او اینست که بتواند از یک مذهب انتقاد کند».

«میلا» نیز دوشنبۀ گذشته در گفتگو با شبکۀ تلویزیون «تِ.اِم.ث» تاکید کرد که از گفته‌های خود پشیمان نیست، اما اگر افرادی که بصورت مسالمت آمیز به اجرای مناسک مذهبی خود می‌پردازند، از سخنان او رنجیده خاطر شده‌ باشند، پوزش می‌خواهد. او تاکید کرد که با این سخنان هرگز «افراد انسان‌ را هدف قرار نداده» بلکه قصد او «کفرگوئی، و ابراز نظر خود در بارۀ یک مذهب بوده است».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

امانوئل ماکرون روز گذشته با اشاره به همین رویداد تاکید کرد که کودکان و نوجوانان «باید در برابر اشکال تازۀ کینه ورزی و آزارهای سایبری بهتر تحت محافظت قرار گیرند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy