Thursday, Feb 13, 2020

صفحه نخست » رئیس پدافند: حمله سایبری اخیر از آمریکا «امکان‌سنجی یک حمله بزرگ‌تر» بود

cyber_021120.jpgرادیو فردا - غلامرضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غیرعامل ایران، روز پنج‌شنبه ادعا کرد که حمله سایبری اخیر به زیرساخت‌های ایران از آمریکا انجام شده و هدف از آن «امکان‌سنجی حمله بزرگ‌تری» بوده است.

او که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن، در شبکه دو تلویزیون حکومتی ایران سخن می‌گفت، مدعی شد که «منشاء» این حمله آمریکا بوده، ولی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد که وزارت ارتباطات «در حال بررسی و یافتن منشاء حمله اخیر سایبری به کشور است».

آقای جلالی با تایید این که در این حمله سایبری سرویس‌دهی خدمات اینترنتی در کشور از دسترس خارج شده گفت: «حمله سایبری آمریکایی‌ها در پدافند سایبری ما گیر افتاده و ناموفق بود.»

مقام‌های وزارت ارتباطات ایران روز شنبه، ۱۹ بهمن، اعلام کردند حمله گسترده سایبری به زیرساخت‌های کشور انجام شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

روز شنبه گزارش‌هایی درباره اختلال در اینترنت منتشر شد و وب‌سایت نت‌بلاکس نیز تأیید کرد که ارتباط اینترنتی در ایران پیش از ظهر شنبه به ۷۵ درصد کاهش یافته است.

یک روز بعد یعنی یک‌شنبه همین مقام‌ها اعلام کردند که «موج دوم» این حملات آغاز شده است.

پس از این رویداد، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره دلیل این اختلال ابراز تردید کردند و گفتند قطعی اینترنت منشأ داخلی دارد و با پرتاب ماهواره «ظفر» که عصر یک‌شنبه انجام شد، مرتبط بوده است.

برخی نیز گفتند قطع اینترنت نخستین چاره‌جویی در قبال حمله سایبری بوده است.

هنوز هیچ مقامی در ایالات متحده به ادعای رئیس سازمان پدافند در ایران پاسخ نداده است.

در همین حال جمهوری اسلامی سال‌هاست که درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است و تاکنون نیز بخش‌هایی از این طرح را با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی کرده است.

رئيس سازمان پدافند غیرعامل نیز با اشاره به تلاش‌ها برای راه‌اندازی این شبکه گفته است «نداشتن فهم مشترک مسئولان از فضای مجازی» کار را کند کرده است.

به گفته این مقام، در دستور رهبر جمهوری اسلامی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در یک‌ سال آینده «برای همه ابهامات در فضای سایبر تعیین تکلیف شده است».

حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران، روز ۱۷ آذر سال گذشته در جریان تحویل لایحه بودجه به مجلس گفت آیت‌الله خامنه‌ای برای تقویت شبکه ملی اطلاعات دستور داده و این شبکه «به قدری تقویت می‌شود که نیازی به اینترنت خارج نباشد».

مقامات جمهوری اسلامی هدف از این کار را استقلال و «تاب‌آوری» شبکه ملی اطلاعات در صورت قطع شدن اینترنت جهانی اعلام می‌کنند، اما منتقدان می‌گویند هدف این کار سیاسی است و برای ایجاد محدودیت ارتباطی از طریق قطع کامل اینترنت جهانی در دستور کار قرار گرفته است.

اواخر آبان‌ماه سال جاری، در پی اعتراضات خیابانی گسترده در بیش از ۲۰۰ شهر ایران، دسترسی عمومی به اینترنت، دست‌کم به مدت پنج روز، قطع شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy