Sunday, Feb 16, 2020

صفحه نخست » فیلم: توضیحات روح الله زم از بازداشت در تظاهرات ۸۸ تا نحوه گرفتن ویزای فرانسه

دومین جلسه دادگاه روح‌الله زم امروز برگزار شد و او گفت: پلیس فرانسه، تیم حفاظت سنگینی برایم قرار داد و هر دو ماه یک بار با من قرار می گذاشتند.

روح‌الله زم در دادگاه: کنترل آمدنیوز در اعتراضات دی ۹۶ با من نبود

ایران اینترنشنال - روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در دومین جلسه دادگاه بررسی اتهام‌هایش درباره اتهام «افساد فی الارض» که علیه او مطرح شده، گفت: «من اتهام افساد فی الارض را قبول ندارم.» او همچنین گفت که «قبل از دی ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود.»

دومین جلسه دادگاه زم در حالی روز یکشنبه ۲۶ بهمن، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، که در جلسه اول ۱۷ عنوان اتهام علیه او مطرح گردید.

قاضی صلواتی که این پرونده را بررسی کند، در آذرماه به همراه قاضی محمد مقیسه به دلیل نقض حقوق بشر و «دادرسی غیر عادلانه در دادگاه‌های نمایشی رژیم ایران» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

بر اساس گزارشی که خود قوه قضاییه ایران از دومین جلسه دادگاه روح‌الله زم در اختیار رسانه‌های این کشور قرار داده، این زندانی سیاسی چگونگی خروج خود از ایران و رفتن به مالزی و همچنین اخدی ویزای فرانسه از ترکیه را شرح داد.

زم که پیشتر در پس از اعتراض‌های سال ۸۸ بازداشت شد و دوماه نیز زندان بود، پس از همکاری با سحام نیوز نزدیک به مهدی کروبی، درباره تاسیس کانال آمدنیوز گفت: «سال ۹۵ بود که با یک جمعی متشکل از مجید نیک نام ساکن آمریکا، بابک اجلالی ساکن آمریکا، شمس ساکن ترکیه، و سام محمودی سرابی تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری را راه بیاندازیم. البته صحبت راه‌اندازی این سایت از سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح بود اما پول می‌خواست؛ در نهایت سال ۹۵ از سحام بیرون آمدم و آمد نیوز را شروع کردیم.»

او ادامه داد: «بسیاری از اطلاعات رسیده به ما دریافتی بود، ظرف سه سال برخی افراد هم به آمدنیوز وصل شدند مانند سیاست کاری یک رسانه جمهوری اسلامی فعالیت داشتیم. قبل از دی ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمد نیوز را گرفتم.»

روح‌الله زم همچنین در پاسخ به قاضی که مسئولیت کشته‌شدگان اعتراضات دی ۹۶ را بر عهده زم می‌دانست، گفت: «این موضوع ارتباطی با من ندارد.»

او همچنین درباره اتهام همکاری با سرویس اطلاعاتی فرانسه، ضمن اشاره به «تیم حفاظت» فرانسه برای او، گفت: «درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.»

زم همچنین درباره «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، گفت: «آمریکا دولت متخاصم نیست. اسرائیل متخاصم است، در فرانسه احساس خطر کردم و با یک نفر که در (NSA) بود ملاقات کردم و به دنبال مهاجرت به آمریکا بودم و قرار ملاقات نیز با او در بارسلون اسپانیا گذاشته بودیم.»

این متهم همچنین اتهام «جمع‌آوری اطلاعات نظام به نفع سایر کشورها و سرویس‌های جاسوسی» و همچنین «توهین به مقدسات» را رد کرد و درباره شکایت دولت ایران درباره انتشار نامه به وزیر ورزش در خصوص مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها در کانال آمدنیوز گفت: «این نامه با امضای آقای واعظی بود، نامه را ما تهیه نکرده بودیم بلکه برای ما ارسال شده بود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy