Tuesday, Feb 18, 2020

صفحه نخست » قوه قضائیه از مبادله "گروگان آلمانی" با یک زندانی ایرانی خبر داد

hostage_021820.jpgدویچه وله - عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر آزادی احمد خلیلی از زندانی در آلمان را رسانه‌ای کرده بود. حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، از مبادله این زندانی با یک شهروند آلمانی زندانی در ایران خبر داده است.

خبر مبادله یک زندانی ایرانی به نام احمد خلیلی و یک زندانی آلمانی در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بازتاب یافته است. منبع این خبر مقامات جمهوری اسلامی ایران هستند. سایت "اشپیگل‌آنلاین" روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) نیز این خبر را با رجوع به خبرگزاری‌ها و از جمله به خبرگزاری فرانسه بازتاب داده است.

در گزارش‌های منتشر شده هیچ‌گونه توضیحی درباره هویت این شهروند آلمانی ارائه نشده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از اظهارات غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، این خبر را بازتاب داده است.

غلامحسین اسماعیلی در بیستمین نشست خبری خود موضوع مبادله این دو زندانی را رسما اعلام کرده است.

خبرگزاری "میزان" در گزارشی که پیرامون این نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه منتشر کرده اتهام شهروند آلمانی را "عکسبرداری و فیلمبرداری" غیرمجاز اعلام کرده است.

اسماعیلی نه تنها اطلاعاتی درباره هویت این فرد در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است، بلکه نسبت به زمان دستگیری او نیز سکوت کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سخنگوی قوه قضائیه در سخنان خود در نشست خبری یاد شده تنها به گفتن این موضوع بسنده کرده است که این «تبعه آلمانی که مدت‌ها قبل در ایران دستگیر شده بود... در دادگاه به سه سال حبس محکوم شده بود».

اسماعیلی گفته است که مبادله این دو زندانی در یک "فرایند قضایی" صورت گرفته و احمد خلیلی روز یکشنبه ۲۷ بهمن وارد ایران شده و فردای آن روز (۲۸ بهمن) مقامات قضایی ایران اقدام به آزادی شهروند آلمانی زندانی در ایران کرده‌اند.

اتهام احمد خلیلی

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده که احمد خلیلی فردی بوده که در خارج از کشور فعالیت‌های تجاری داشته است.

اسماعیلی دستگیری و زندانی شدن این فرد را نقض "ضوابط بین‌المللی" خوانده است. گفته می‌شود که احمد خلیلی در امور مربوط به صنایع هوا و فضا فعالیت داشته است.

دولت آلمان این شهروند ایرانی را به اتهام تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت کرده بود. مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند که دولت آلمان تحت فشار آمریکا اقدام به دستگیری این فرد کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در عین حال تاکید کرده که آمریکا خواستار انتقال این شهروند ایرانی به خاک آن کشور بوده، اما ایران برای آزادی او تلاش کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که درباره آزادی احمد خلیلی و مبادله او با یک زندانی آلمانی نوشته است، خبر از سفر همزمان احمد خلیلی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، داده است.

گفته می‌شود که احمد خلیلی روز یکشنبه ۲۷ بهمن در همان هواپیمای حامل محمدجواد ظریف به ایران بازگشته است. ظریف برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود.

پرواز مشترک احمد خلیلی با محمدجواد ظریف می‌تواند حکایت از اهمیت آزادی این فرد برای مقامات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy