Thursday, Mar 19, 2020

صفحه نخست » مردم آلمان از پنجره‌های باز برای پزشکان و پرستاران کف زدند

Germany_corona.jpg دویچه وله - «برای هم باشیم، با وجود این که مجبوریم از هم دوری کنیم»؛ این فراخوانی است که در روزهای سخت شیوع کرونا در آلمان به گوش می‌رسد. مردم در بسیاری از نقاط این کشور با کف زدن از پنجره‌های باز از یاری‌رسانان قدردانی کردند.

ساعت نه شب چهارشنبه ۲۸ اسفند (۱۸ مارس) در شهرهای مختلف آلمان از پنجره‌های باز یا از بالکن‌ها صدای کف زدن بود که شنیده می‌شد. مردم با این کار از پزشکان، پرستاران و همه کسانی قدردانی کردند که به هر نحو تلاش می‌کنند در دوران سخت شیوع بیماری کرونا کمک‌رسانی کنند. کم نیستند صاحبان فروشگاه‌ها یا افرادی که بی‌وقفه و به شکل کاملا داوطلبانه به داد بیماران، سالمندان یا نیازمندان می‌رسند. آنهم در زمانی که بسیاری ترجیح می‌دهند یا مجبورند در خانه بمانند.

دولت آلمان از مردم خواسته تماس‌های اجتماعی‌شان را تا جایی که ممکن است کم کنند تا سرعت گسترش ویروس کرونا را حتی المقدور کاهش دهند. تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها بسیاری از کارمندان دولت و شرکت‌های خصوصی را مجبور به دورکاری کرده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

فراخوان در شبکه‌های اجتماعی

دعوت به دست زدن برای کادر بیمارستان‌ها و یاری‌رسانان از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش شد؛ «حالا وقت همبستگی و حمایت است». پیام‌هایی شبیه به این مردم را سر ساعت نه شب به بالکن‌ها و کنار پنجره‌ها کشاند. بخصوص در شهر کلن از این فراخوان استقبال زیادی شد. این فراخوان هم چنین باعث شد که بسیاری از همسایگان برای اولین بار با هم آشنا شوند، البته با حفظ فاصله. همسایگانی که شاید مدت‌ها بود دیوار به دیوار هم زندگی می‌کردند ولی هیچگاه با یکدیگر وارد گفت‌وگو نشده بودند.

این گونه حرکت‌های اجتماعی در روزهای قبل از این هم در شهرهای مختلف آلمان و اروپا رخ داده است. مثلا روز سه شنبه همین هفته ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) در شهرهای لایپزیگ و هامبورگ مردم با دست زدن احساس قدردانی خود را به کادر بیمارستان‌ها نشان دادند. روشن نیست چه کسی در آلمان برای اولین بار به این ایده رسیده است. اما قرار است این کار ادامه پیدا کند و هر شب تکرار شود.

در ایتالیا، اسپانیا و یونان نیز همین کار در شب‌های گذشته انجام شده است. همچنین در پاریس، لیون، مارسی و دیگر شهرهای فرانسه مردم روز سه شنبه دست به کاری مشابه زدند و ساعت هشت شب با کف زدن برای پرستاران و پزشکان از آنها قدردانی کردند. اتحادیه بیمارستان‌های دولتی در پاریس و حومه در حساب توییتر خود از این حمایت سپاسگزاری کرد. در فرانسه اکنون مقررات منع رفت و آمد به مدت دو هفته برقرار شده است.

کارکنان بیمارستانی در شهر اسن آلمان با حرکتی جالب به حمایت مردم آلمان پاسخ داده‌اند. آنها با انتشار تصویری از خود با لباس بیمارستان، روی روپوش‌های خود نوشته‌اند: «ما برای شما اینجا هستیم، شما لطفا برای ما در خانه بمانید!»

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح نیز فراخوانی را به منظور قدردانی از کادر پزشکی که در صف اول مقابله با ویروس کرونا هستند، منتشر کرده است. این حقوقدان از مردم ایران دعوت کرده تا ساعت ۷ شب جمعه اول فروردین به مدت یک دقیقه کف بزنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy