Wednesday, Mar 25, 2020

صفحه نخست » فرزانه تأییدی، بازیگر سرشناس پیش از انقلاب، درگذشت

farzaneh_032420.jpgرادیو فردا - برخی نزدیکان فرزانه تأییدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، روز سه‌شنبه ۵ فروردین، از درگذشت او در لندن در سن ۷۵ سالگی و در پی بیماری سرطان ریه خبر دادند.

فرزانه تأییدی از بازیگران سرشناس و محبوب سینما و تئاتر پیش از انقلاب ۵۷ بود و اغلب او را به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «فریاد زیر آب» در کنار داریوش اقبالی به یاد می‌آورند.

با این حال او در شماری از دیگر فیلم‌های شاخص دهه ۵۰ نیز بازی کرده بود، ازجمله، «خاک» و «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی، «هشتمین روز هفته» ساخته حسین رجائیان، «صلاة ظهر» ساخته سعید مطلبی، و «واسطه‌ها» ساخته حسن محمدزاده.

فرزانه تأییدی پس از انقلاب نیز در فیلم «میراث من، جنون» ساخته مهدی فخیم‌زاده بازی کرد، اما از اوائل دهه ۶۰ دیگر اجازه فعالیت پیدا نکرد و از وزارت فرهنگ نیز که در استخدام رسمی آن بود، بدون ذکر دلیل اخراج شد.

00909.jpgبهروز به نژاد و فرزانه تاییدی هنرپیشه های سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در گذر زمان

***

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

فرزانه تأییدی بعدها گفت که مشکل حکومت با او، بهایی بودن پدرش بود که جمهوری اسلامی حق‌وحقوقی برای آن‌ها قائل نیست.

خانم تأییدی در سال ۱۳۶۵پس از ناکامی در پس گرفتن گذرنامه و اخذ اجازه خروج از کشور، از مرز زمینی سیستان و بلوچستان از ایران خارج شد و با از سر گذراندن ماجراهای بسیار خودش را به لندن رساند.

سال‌ها بعد بازی فرزانه تأییدی در فیلم جنجالی «بدون دخترم، هرگز» نام او را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت و واکنش تند رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی را نیز برانگیخت.

سال ۱۳۷۳ روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در گزارشی اختصاصی نوشت که وزارت اطلاعات ایران تصمیم داشته است با استخدام یک تروریست از «ارتش جمهوری‌خواه ایرلند» او، ابوالحسن بنی‌صدر و جواد دبیران را ترور کند.

این ترور انجام نشد و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز واکنشی به این گزارش روزنامه ایندیپندنت نشان ندادند.

فرزانه تأییدی در سال‌های اقامتش در بریتانیا با بهروز به‌نژاد، دیگر بازیگر قدیمی سینما و تئاتر ایران، زندگی می‌کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy