Saturday, Mar 28, 2020

صفحه نخست » رویترز: دو مامور اطلاعات ایران دستور قتل مسعود مولوی در ترکیه را صادر کردند

terror_032820.jpgایندیپندنت فارسی - ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه شامگاه ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ساعتی قبل از آنکه اعلام خبر افزایش سه‌برابری قیمت بنزین به خونین‌ترین اعتراضات سراسری در ایران تبدیل شود، مسعود مولوی، مدیر افشاگر کانال تلگرامی و حساب توییتری «جعبه ‌سیاه» در یکی از محلات استانبول ترور شد.

حال با گذشت حدود پنج ماه از این ترور، خبرگزاری رویترز اطلاع یافته که دو مامور اطلاعاتی ایرانی که در پوشش دیپلمات در کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول مشغول به کار بوده‌اند در طراحی این ترور نقش داشته‌اند.

یک مقام امنیتی ترکیه که نامش افشا نشده است به رویترز اطلاع داده که قاتل هم‌اکنون در بازداشت پلیس قرار دارد و او و دیگر مظنونین اعتراف کرده‌اند که دستور قتل را از این دو دیپلمات ایرانی دریافت کرده‌اند.

مظنونان این ترور افرادی با ملیت ایرانی و ترکیه‌ای هستند.

یکی از این مظنونان فردی به نام «علی اسفنجانی» است که در لحظه ترور، مولوی را همراهی می‌کرد.

مقامات امنیتی ترکیه به رویترز گفته‌اند که اسفنجانی در تابستان ۲۰۱۸ از تهران به ترکیه آمده و با مولوی طرح دوستی ریخته بود. او اطلاعات مربوط به مسعود مولوی را در اختیار ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار می‌داده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

علی اسفنجانی صبح روز ۲۳ آبان در کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول رفته بود. او بعد از خروج از کنسولگری با قاتل دیدار داشته است تا جزییات عملیات را با او هماهنگ کند.

در این گزارش، از علی اسفنجانی به عنوان رهبر و هماهنگ‌کننده تیم ترور مسعود مولوی نام برده شده که سه روز پس از این ترور به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه و ایران گذشته و به ایران گریخته است. او با استفاده از عنوانی جعلی، بلیط اتوبوس خریده و خود را به مرزهای شرقی ترکیه در منطقه آگری رسانده و از آن‌جا به‌صورت قاچاقی از مرز عبور کرده است.

219001-1945401422.jpgمسعود مولوی، ادمین کانال تلگرامی و اکانت توییتری موسوم به «جعبه سیاه» بود و همچنین، گفته شده است که حساب توییتری «برادر صادق» را نیز اداره می‌کرده است.

این دو حساب کاربری مدعی بودند که علاوه بر آن که گرداننده (یا گردانندگان) آن‌ها سابقه امنیتی در سطوح بالا دارند، اخبار و اطلاعاتی را هم که از درون نهادهای امنیتی ایران به دستشان می‌رسد، افشا می‌کنند.

بخش مهمی از افشاگری‌های مسعود مولوی در کانال جعبه سیاه به فساد سران سازمان اطلاعات سپاه و نحوه کار سیستم‌های امنیتی جمهوری اسلامی اختصاص داشت.

رویترز برای تکمیل گزارش خود کوشیده با کنسولگری ایران در ترکیه تماس بگیرد ولی آن‌ها سوال این خبرگزاری را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

سخنگوی پلیس ترکیه هم با اعلام این مطلب که هنوز تحقیقات در حال انجام است، این اطلاعات جدید را تایید و یا تکذیب نکرده است.

دو منبع اطلاعاتی ایرانی نیز که نامشان در گزارش رویترز نیامده به این خبرگزاری گفته‌اند که مقام‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در چندین نوبت به مسعود مولوی هشدارهایی داده بودند. از جمله از او خواسته بودند که تماسی با ماموران دیپلماتیک خارجی برقرار نکند. این افراد به رویترز گفته‌اند که مولوی با دیپلمات‌های آمریکایی‌ و دست‌کم یک دیپلمات‌ اسرائیلی دیدار داشته است. جزئیات این جلسات و زمان برگزاری آن هنوز روشن نیست.

همچنین از سوی سپاه پاسداران به مولوی هشدار داده شده بود که از همکاری با مقام‌های ترکیه در مورد پروژه هواپیماهای بدون سرنشین خودداری کند. این اطلاعات را یک منبع امنیتی ایرانی در اختیار رویترز گذاشته است.

مسعود مولوی متولد سال ۱۳۶۵ در اصفهان بود. پیش از آن که نام او در پیوند با حساب‌های کاربری افشاگر بر سر زبان‌ها بیفتد، او در برخی رسانه‌های داخلی به عنوان «نخبه جوان» و «مغز متفکر» معرفی می‌شد.

او در یک حساب کاربری که با نام وی در وبسایت اشتراک ویدیوی آپارات ایجاد شده است، بخش‌هایی از برنامه‌های خبری و مصاحبه‌های صداوسیمای ایران با خودش را به اشتراک گذاشته بود. او در آن برنامه‌ها مدعی شده بود که در زمینه «هوش مصنوعی» ابتکارات و اختراعاتی انجام داده است که کشورهای پیشرفته غربی هم هنوز به آن‌ها دست نیافته‌اند.

بخش دوم زندگی مسعود مولوی، به حضور او در ترکیه و افشاگری‌های امنیتی دو حساب کاربری «جعبه سیاه» و «برادر صادق» بازمی‌گردد. جعبه‌سیاه، از سیاق کانال‌های افشاگر در شبکه‌های مجازی است که در یک سال و نیم گذشته، اخبار و اطلاعاتی درباره فعالیت‌های امنیتی و فساد اقتصادی برخی از چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.

کانال جعبه سیاه، تولید مستندی با نام «ولایت مطلقه فساد» را آغاز کرده بود که قسمت اول آن در یوتیوب منتشر شده است. این کانال در توضیح آن مستند گفته بود که «مجموعه‌ای ۹۰ قسمتی» است که «با انتشار فایل‌های شنود تلفن‌ها، ویدیوی دوربین‌های مداربسته و مخفی جلسات مقامات، اوراق قضایی و اسناد فساد مافیای سرداران خاکستری» (به افشاگری) خواهد پرداخت. افشای دست داشتن سران جمهوری اسلامی در قتل‌ها، ترورها، آدم‌ربایی و ...، با اسناد سری و کاملا محرمانه، نیز بخش دیگری از محتوایی بوده است که آن کانال مدعی شده بود که در آن مجموعه ۹۰ قسمتی، آن‌ها را پخش خواهد کرد. از آن مجموعه ۹۰ قسمتی، تنها همان یک قسمت پخش شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy