Friday, Apr 10, 2020

صفحه نخست » واکنش‌ها و حاشیه‌ها درباره توضیح خامنه‌ای در مورد آمار غلطی که در سخنرانی‌اش داد

Ali_Khamenei_2.jpgیورونیوز - علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت که بیش از یک میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به این ویروس «کشته» شده‌اند با این حال وی در ویدئوی دیگری که چند ساعت بعد منتشر شد، این حرف را تصحیح کرد و گفت که منظورش «شمار مبتلایان» به این ویروس بوده است.

این سخنرانی امروز پنجشنبه، ۲۱ فروردین به مناسبت ولادت امام دوازدهم شیعیان بدون حضور مردم و طبق نوشته رسانه‌های ایران به‌طور زنده انجام شد. انتشار ویدئوی توضیح و تصحیح رهبری جمهوری اسلامی با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.



وی در سخنرانی خود ابتدا گفته بود: «حالا در قضیه کرونا گفته می‌شود تا کنون یک میلیون و چقدر در دنیا کشته شده‌اند. در جنگ اول و دوم که در اروپا اتفاق افتاد با فاصله حدود ۲۰ سال، چندین میلیون که الان دقیق یادم نیست اما بیش از ۱۰ میلیون جمعیت در این جنگ‌ها به قتل رسیدند.»

با این حال در ویدئوی دیگری که ۳۹ ثانیه بود، علی خامنه‌ای در توضیحی گفت: «این مطلبی که من گفتم یک میلیون نفر به‌خاطر کرونا کشته شدند، اشتباه بود. یک میلیون و خورده‌ای مبتلا به کرونا شده‌اند و تعداد کسانی که از دنیا رفتند در سطح دنیا خیلی کمتر از این است. من اشتباها گفتم یک میلیون نفر از دنیا رفتند یا کشته شدند.»

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۹۰ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. ایالات متحده آمریکا با بیش از ۴۰۰ هزار مبتلا به کووید ۱۹ بیشترین شمار مبتلایان به این ویروس در جهان را دارد.

انتشار ویدئوی تصحیح این اشتباه واکنش‌هایی را در بین طرفداران علی خامنه‌ای و مخالفان وی در پی داشت.

مهدیه گلرو، از زندانیان سابق سیاسی و فعال دانشجویی در واکنش به این تصحیح اشتباه در توئیتی نوشت: «امروز را باید عید اعلام کنیم. آقا برای اولین بار اعلام کرد اشتباه کرده و قبول کرد اشتباه گفته است.»

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیت خودش نوشت: «توضیح و تصحیح رهبرانقلاب درباره آمار ابتلا و تلفات کرونا در جهان، اتفاقِ نو و قابل تقدیری در سطح مسئولان است.»

وی در عین حال، در ادامه به انتقاد از حسن روحانی پرداخت و نوشت: «مورد داشتیم یک مدیر، مسئولِ اصلی افزایش قیمت بنزین و حوادث بعد از آن بود، ولی چند روز بعد گفت؛ "من ۱ روز بعد از افزایش قیمت بنزین(روز جمعه) مطلع شدم و به من مربوط نیست!"»

کاربر دیگری نوشت: «عمرمون به دنیا باقی بود و دیدیم که آقای خامنه ای یک اشتباهش را تصحیح کرد.»

کاربر دیگری نیز نوشت: «به بهانه‌ی «تصحیح و توضیح» امروز یادی کنیم از یک «اشتباه» قدیمی‌تر! ۲۲مرداد۹۷ گفته بودند: در قضیّه‌ی برجام، بنده «اشتباه» کردم اجازه دادم که وزیر خارجه‌‌ی ما با آنها [آمریکا] صحبت کند.»

حسنین حداد که خود را تهیه کننده، کارگردان و تدوین‌گر معرفی کرده است نوشت: «حضرت آقا آنقدر مردم براش مهم هستند که شخصا در ویدئویی آمار اعلامی درباره ویروس کرونا را تصحیح کردند، شک ندارم کشور دیگری بود و یا مسئول دیگر، فقط به یک اطلاعیه از طرف دفتر آن مسئول بسنده می‌شد.»

بهنام قلی‌پور فعال رسانه‌ای نیز در واکنش به تصحیح این اشتباه نوشت: «نخستین تکذیبه رهبر در تاریخ رهبر‌ی‌اش تنها چند ساعت پس از یک سوتی.»

با این حال برخی از کاربران هم با دیده شک به موضوع نگاه کردند: «اینکه خامنه‌ای یک میلیون مبتلا را یک میلیون کشته اعلام می‌کند بعد تصحیح می‌کند که اشتباه کرده؛ اصلا اشتباه نکرده، و از قصد یک میلیون کشته اعلام کرده که بگوید اگر اشتباه کنیم می‌پذیریم و آن را تصحیح می‌کنیم!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy