Tuesday, Apr 14, 2020

صفحه نخست » واشنگتن‌ فری‌ بیکن: آمریکا انتقال ۱.۶ میلیارد دلار پول از لوکزامبورگ به ایران را مسدود می‌‌کند

ClearStream.jpg کیهان لندن - دولت دونالد ترامپ تضمین دریافت کرده که رژیم ایران ۱.۶ میلیارد دلاری را که مقاماتش اخیراً به عنوان پیروزی حقوقی در دادگاه لوکزامبورگ از آن یاد می‌کنند دریافت نخواهد کرد.

چندی پیش عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد که تهران در یک پرونده حقوقی در لوکزامبورگ در رابطه با ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های خود که از مدت‌ها پیش به درخواست آمریکا در لوکزامبورگ مسدود شده بود، رفع توقیف شده است.

حالا مقامات بلندپایه دولت ترامپ به واشنگتن‌فری بیکن گفته‌اند که آمریکا اطمینان پیدا کرده که این مبلغ همچنان بلوکه خواهد ماند و به جمهوری اسلامی ایران منتقل نخواهد شد. واشنگتن فری بیکن نوشته است که حسن روحانی آخر این هفته ادعا کرده بود که این مبلغ از سوی بانک لوکزامبورگی برای انتقال به ایران آزاد شده است.

پس از آنکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی از ماه فوریه برای دریافت کمک‌های بشردوستانه در مقابله با کُرونا از تحریم‌ها مستثنی شد، دولت ترامپ این ۱.۶ میلیارد دلار را زیر نظر گرفت.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

واشنگتن فری‌ بیکن نوشته است، این پتانسیل در دسترسی رژیم ایران به میلیاردها دلار پول بلوکه شده وجود دارد که آنها را بجای برطرف کردن نیازهای بهداشت و درمان شهروندان ایران خرج عملیات تروریستی در منطقه کند.

مقامات بلندپایه آمریکا می‌گویند در حال کار روی این موضوع هستند که جلوی نقل و انتقال این پول را که در بانکی در لوکزامبورگ مسدود شده بگیرند. این حساب‌های بانکی منتظر رای دادگاه‎های داخلی اروپا هستند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به فری‌ بیکن گفته «دادگاه‌های محلی لوکزامبورگ گفته‌اند که تصمیم مبنی بر رفع توقیف این مبلغ نهایی نیست و ممکن است مورد تجدید نظر قرار بگیرد». او در ادامه می‌گوید: «برخلاف تبلیغات سیاسی رژیم ایران این پول‌ها به ایران منتقل نشده. روز سوم آوریل نماینده دادگاه محلی لوکزامبورگ ممنوعیت انتقال این پول را اعلام کرد. آمریکا از تمام ابزار خودش استفاده می‌کند تا مطمئن شود این پول از لوکزامبورگ خارج نخواهد».

چهارشنبه ۲۰ فروردین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های این بانک در «کلیر استریم» لوکزامبورگ رفع توقیف شده است.

ئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ادعا کرده بود «با رصد هوشمندانه» تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و «پیشدستی» در انجام اقدامات حقوقی با شروع سال نو برای بانک مرکزی پیروزی حاصل شد!

رژیم ایران برای به جیب زدن این پول دندان تیز کرده است. حسن روحانی روز ۲۴ فروردین در یک سخنرانی ادعا کرد این پول آزاد شده و با دفاع از معاونت حقوقی بانک مرکزی و همکاری مرکز حقوقی و وزارت خارجه و وکلای داخلی و خارجی از آن به عنوان یک «پیروزی حقوقی» یاد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، دارایی‌های ایران در حسابی نگهداری می‌شود که در اختیار یک مؤسسه مالی در لوکزامبورگ به نام «کلییر استریم» با مالکیت دویچه بورس آلمان قرار دارد.

در پی شکایت جمعی از بازماندگان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از رژیم ایران برای دریافت غرامت، دادگاهی در نیویورک در سال ۲۰۱۲ مقرر کرد که تهران به خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان حملات به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک و پنتاگون ۷/۵ میلیارد دلار بپردازد.

قبل از آغاز تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۲ این مبلغ نزد یک شرکت نقل‌ و انتقال ارز در لوکزامبورگ به نام «کلییر استریم» بود که به خاطر تحریم‌ها دسترسی جمهوری اسلامی به آن مسدود شد. با لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ در پی توافق اتمی برجام، رأی دادگاه آمریکایی سبب بلوکه شدن این دارایی شده بود. حالا عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی بدون طرح جزئیات خبر داده است که این مبلغ آزاد شده است. آزاد شدن این مبلغ اگر قرار باشد به جمهوری اسلامی منتقل شود، از یکسو به عنوان یک پیروزی از سوی زمامداران ایران قلمداد می‌شود ولی از سوی دیگر تبلیغات دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش محمدجواد ظریف را با سوء استفاده از بحران کُرونا تضعیف می‌کند چرا که با اضافه شدن بر منابعی که جمهوری اسلامی برای مقابله با کُرونا در اختیار دارد، هیاهو بر سر ضرورت لغو تحریم‌ها به بهانه مقابله با کُرونا رنگ می‌بازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy