Sunday, Apr 19, 2020

صفحه نخست » کشتار بی‌سابقه در کانادا

Canada.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - در یکی از استان‌های شرق کانادا، یک مرد مسلح دست کم شانزده نفر را به قتل رساند و خود توسط نیروهای پلیس کشته شد. هنوز انگیزۀ قاتل معلوم نیست. احتمال واکنش جنون‌آمیز قاتل به خاطر بسته شدن محل کسب و کارش رد نشده. او که سازندۀ پروتز و دندان مصنوعی بود، به علت شیوع اپیدمی کووید ۱۹ خانه‌نشین شده بود.

طی شب شنبه به یکشنبه ۱۹ آوریل/۳۱ فروردین، مهاجم کانادایی بعد از کشتن چند نفر در استان "نوا اسکوشیا" (Nova Scotia)، سوار بر اتوموبیل شد و بعد از طی بیش از پنجاه کیلومتر و کشتن چند نفر دیگر، توسط پلیس از پای درآمد. این تعقیب و گریز خونین، بیش از ۱۲ ساعت طول کشید. وی طی این مسیر، حداقل یک بار اتوموبیل خود را عوض کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

888.jpgبر اساس گزارش رادیو کانادا، حوالی ساعت یازده شب (شنبه ۱۸ آوریل)، برخی ساکنان یک شهر کوچک به اسم "پورتاپیک" به پلیس خبر می‌دهند که صدای تیراندازی شنیده‌اند. آنان همچنین می‌گویند که ظاهراً یک یا دو خانه آتش گرفته است.

ساعتی بعد، پلیس از اهالی محل می‌خواهد که از خانه‌ها مطلقاً بیرون نیایند. مردم این منطقه فعلاً به خاطر شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین هستند.

حوالی ساعت هشت صبح یکشنبه، ژاندارمری خبرهایی را مبنی بر وقوع تیراندازی در یک نقطۀ پرت‌افتاده و حضور یک مرد مسلح گزارش می‌کند. حدود یک ساعت بعد، هویت تیرانداز اعلام میشود: گابریل وورتمَن، ۵۱ ساله، سازندۀ پروتز و دندان مصنوعی.

حوالی ساعت ۱۰ صبح گزارش دیگری از یک آتش‌سوزی مخابره می‌شود. کمی بعد، فرد مهاجم در بیست کیلومتری "پورتاپیک" دیده می‌شود.

ساعت ۱۰ و نیم، پلیس خبر می‌دهد که فرد مهاجم در یک اتوموبیل "شبیه به خودروهای ژاندارمری کانادا" دیده شده. ظاهراً وی تکّه‌ای از لباس‌های پلیس کانادا را نیز به تن داشته است. یک ساعت بعد، گابریل وورتمَن سوار بر یک اتوموبیل دیگر دیده می‌شود. حوالی ظهر، پلیس رسماً خبر "خنثی شدن" فرد مهاجم را اعلام می‌کند.

گابریل وورتمَن در فاصلۀ ۵۰ کیلومتری از نقطۀ حرکت خود - شهر پوتاپیک - توسط پلیس از پا در می‌آید.

انگیزه‌های نامعلوم

هنوز به درستی معلوم نیست که گابریل وورتمَن طی پنجاه یا شصت کیلومتر مسیر طی‌شده در چه نقاطی ایستاده و در کجا تیراندازی کرده است.

آمار قربانیان نیز ساعت به ساعت تغییر کرد. آنچه قطعی است، کشته شدن چند نفر در همان شهر "پورتاپیک" است. اما کسان دیگری نیز در مسیر حرکت گابریل وورتمَن به قتل رسیده‌اند. معلوم نیست که آیا آتش‌سوزی‌ها را وی به راه انداخته یا خیر.

گفته می‌شود که برخی از قربانیان هیچگونه ارتباط یا آشنایی با قاتل نداشته‌اند. یک پلیس زن نیز توسط او به قتل رسیده است.

پلیس کانادا فعلاً این کشتار را "حملۀ تروریستی" ندانسته و مشغول تحقیق در مورد انگیزه‌های قاتل است. مقامات پلیس گفته‌اند که رابطۀ احتمالی این رویداد را با بسته شدن مغازه‌ها و "کسب‌های غیرضروری" بررسی می‌کنند. مرکز ارتودنسی گابریل وورتمَن به دلیل شیوع اپیدمی کووید ۱۹ تعطیل شده بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

کشتار استان "نوا اسکوشیا" (اسکاتلند نو) خونین‌ترین کشتار تاریخ کانادا محسوب می‌شود. در سال ۱۹۸۹، یک مهاجم مسلح ۱۴ زن را در دانشگاه پلی‌تکنیک مونترآل کشت. دو سال قبل نیز رانندۀ یک کامیون در شهر تورونتو ۱۰ نفر را زیر گرفت و کشت.

استان "نوا اسکوشیا" که به لطف صنایع چوب و ماهیگیری زنده است، یکی از کم‌جمعیت‌ترین و آرام‌ترین مناطق کانادا است. استاندار این منطقه گفت که نوا‌اسکوشیا تاکنون "خشونتی چنین هولناک و چنین بی‌معنا" را شاهد نبوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy