Tuesday, Apr 21, 2020

صفحه نخست » "کودک‌مجرمی" که از زندان سقز فرار کرده بود، اعدام شد

execute_011920.jpgبی بی سی - شایان سعیدپور که در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده بود، اعدام شد. او از جمله ده‌ها زندانی بود که هشتم فروردین از زندان سقز فرار کرده بود، اما مجددا دستگیر شد. روز گذشته پدر او گفته بود دادستان سقز بر اعدام پسرش پافشاری می‌کند.

حکم اعدام شایان سعیدپور صبح امروز در زندان سقز اجرا شد.

بنابر حکم دادگاه، شایان سعیدپور، به خاطر قتل عمد سلیمان آزادی، در جریان یک درگیری در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شده بود. او در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشت و "کودک مجرم" به شمار می‌آمد.

پیشتر یکی از بستگان شایان سعیدپور به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود که او از بیماری حاد روحی رنج می‌برد و از دی ماه سال ۱۳۹۳ تحت نظر روانپزشک بوده است.

بنابر کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز به آن پیوسته است، اعدام کودکان مجرم ممنوع است. ایران در سال ۱۳۷۲ رسما این کنوانسیون را پذیرفت؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد از طرف دولت این کشور "لازم‌الرعایه" نباشد.

روز گذشته صلاح سعیدپور، پدر شایان گفته بود همراه شماری از شهروندان شهر سقز به دنبال کسب رضایت خانواده مقتول است.

او اما همزمان هشدار داده بود که دادستان سقز به دنبال اجرای حکم پسرش است.

شایان سعیدپور هشتم فروردین پس از شورش در زندان سقز، همراه حدود ۷۰ زندانی دیگر موفق به فرار از زندان شد. او اما چند روز بعد مجددا در بانه بازداشت و به زندان سقز منتقل شد.

دیروز، پدر این شایان سعیدپور به شبکه حقوق بشر کردستان گفته بود که مأموران زندان به او گفته‌اند که "از تهران پیگیر اجرای حکم هستند و علیرضا رضاپور، دادستان سقز مصر به اجرای آن است. موضوع فرار شایان و دیگران از زندان سقز هم آنها را مصرتر کرده است و می‌خواهند تا قبل از ماه رمضان احکام اعدام تعدادی از زندانیان در سقز و بانه و سنندج را اجرا کنند".

چندروز پیش نیز، دستگاه قضایی ایران حکم اعدام مصطفی سلیمی را اجرا کرد. او نیز از جمله زندانیانی بود که چند روز پس از فرار از زندان سقز، بازداشت و به فاصله کوتاهی اعدام شد.

پیشتر، سازمان عفو بین‌الملل و شماری دیگر از نهادهای حقوق بشری درباره اعدام محمد کلهر، برزان نصرالله‌زاده و شایان سعیدپور هشدار داده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy