Tuesday, Apr 21, 2020

صفحه نخست » فوتبالیستی که نرخ زاد و ولد در اسپانیا را افزایش داد

football_041820.jpgبی بی سی - آندرس اینیستا یکی از خلاق‌ترین و خوش‌فکرترین بازیکنان فوتبال جهان است. در مورد او نوشته‌های زیادی وجود دارد اما شاید کمتر کسی بداند گل او برای بدست آوردن دل همسرش چقدر تلاش کرد یا گل او به چلسی تعداد تولد کودکان اسپانیا را در یک ماه افزایش داد. این مطلب در مورد پنج نکته از زندگی هافبک پیشین بارسلونا است که احتمالا نمی‌دانید.

در روزگاری که به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات فوتبال تعطیل شده و هواداران این رشته در حسرت دیدن یک مسابقه هستند، نگاه کردن به زندگی یکی از دوستداشتنی‌ترین و تکنیکی‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال گزینه جذابی است. آندرس اینیستا هافبک خلاقی که روزگاری مغز متفکر میانه زمین بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بود و حالا در لیگ فوتبال ژاپن برای ویسل کوبه بازی می‌کند.

داستان ازدواج

ماجرای تلاشی که این فوق ستاره فوتبال جهان برای بدست آوردن دل آنا، همسر کنونی‌اش، انجام داد، بامزه و عجیب است.

یوردی و سسی دوستان اینیستا سال ۲۰۰۷ که آندرس در تعطیلات عاشق آنا شد را به خاطر دارند. آنا آن زمان در ماتارو به عنوان پیشخدمت رستوران کار می‌کرد.

ظاهرا او به شدت مصمم بوده که شماره تلفن آنا را بدست آورد و از تلاش برای آن دست برنمی‌داشت.

سسی می‌گوید: "کارهایش اعصاب خردکن شده بود. او هر روز زنگ می‌زد و ذله‌ام کرده بود. یک ساعت و نیم من را پای تلفن نگه می‌داشت و از من می‌پرسید که باید به او پیغام دهد یا این که آیا من فکر می‌کنم که او جوابش را می‌دهد."

تابستانی که آن‌ها ملاقات کردند، اینیستا برای یک اردو با بارسلونا به ژاپن سفر کرد و با یک هدیه برای آنا از سفر بازگشت.

اینیستا می‌گوید: "اینجا در ژاپن، در تمام فرودگاه‌ها، بیشترین شرکت یا برندی که می‌بینید، "آنا" است. این برایم یادآور او بود."

آندرس با یک هواپیمای اسباب‌بازی و یک نامه احساساتی از ژاپن برگشت و از آنا تقاضای ملاقات کرد؛ محل قرار یک پمپ بنزین در نزدیکی محل اقامت آنا در ماتارو بود.

آنا می‌گوید: "وقتی هدیه را گرفتم و نامه را خواندم، می‌توانم بگویم که عاشقش شدم."

آندرس نیز گفت: "من در همان نگاه اول عاشق شدم و او ذره ذره عاشق من شد."

پسران اینیستا و ویا ستاره‌های آینده فوتبال اسپانیا

داوید ویا، ستاره سابق فوتبال اسپانیا زمانی که همراه اینیستا در بارسلونا بازی می‌کرد، دو بار قهرمان فوتبال اسپانیا و یک بار قهرمان لیگ قهرمانان فوتبال اروپا شد. او در تیم ملی نیز قهرمان جام ملت‌های فوتبال اروپا در سال ۲۰۰۸ و قهرمان جام جهانی در سال ۲۰۱۰ شد.

ویا که اوایل سال جاری میلادی بازنشسته شده در ژاپن نیز هم‌باشگاهی اینیستا بود. آن‌ها در یک مجتمع ساختمانی ساکن بودند و فرزندان آن‌ها مرتب باهم فوتبال بازی می‌کردند. ویا می‌گوید: "ما هر روز همدیگر را می‌بینیم."

در واقع پسران آن‌ها، پائولو آندره‌آ اینیستا اورتیس و لوکا ویا گونزالس هم در یک تیم فوتبال بازی می‌کنند.

اینیستا می‌گوید: "طبیعتا هر دوی ما دوست داریم، بچه‌هایمان یک روز فوتبالیست شوند."

گل اینیستا به چلسی "جمعیت اسپانیا را بالا برد"

خسوس مونتسینوس، نویسنده تحقیقی است که در آن گفته می‌شود چگونه گلی که اینیستا در نیمه‌نهایی فصل ۹-۲۰۰۸ لیگ قهرمانان فوتبال اروپا در وقت‌های اضافه به چلسی زد، ممکن است منجر به تولد نوزادان جدیدی در اسپانیا شده باشد.

مونتسینوس می‌گوید: "ما نگاهی به آمار تولد بچه‌ها انداختیم: ۱۱۰۰۰ در پنج سال. متوجه شدیم که آمار همواره باثبات است جز فوریه ۲۰۱۰، نه ماه بعد از آن بازی که آمار تولد ۱۶ درصد افزایش داشت."

اینیستا در مورد سهمش در این قضیه می‌گوید: "خوشحالم که توانستم در چنین کار مهمی دخیل باشم."

خوش به حالش.

این گل یکی از مهم‌ترین گل‌های دوران حرفه‌ای اینیستا بود. بارسا ده نفره بود و خوب بازی نمی‌کرد، اینیستا از نزدیکی محوطه جریمه گل زد و تیمش به دلیل گل زده بیشتر از خانه حریف به فینال لیگ قهرمانان رسید؛ مسابقه‌ای که یک ماه بعد برگزار شد و بارسلونا در آن ۰-۲ منچستر یونایتد را شکست داد.

ولی یکی از کسانی که می‌خواهد آن شب را فراموش کند پتر چک، دروازه‌بان چلسی است: "هنوز هم وقتی بارسلونا و چلسی بازی دارند، شبکه‌های تلویزیونی آن گل را نشان می‌دهند. من هم هر با آن را می‌بینم ناراحت می‌شوم؛ دقیقا همان حسی که سال ۲۰۰۹ داشتم."

مشکلات سلامت روان او بسیار جدی بودند

جرارد پیکه در فیلمی که در مورد اینیستا ساخته شده می‌گوید خیلی از بازیکنان بارسلونا متوجه افسردگی اینیستا پس از فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۹ نشدند، به این دلیل که او عادت ندارد زیاد راجع به خودش صحبت کند.

اینما پوئیگ، روان‌شناسی که به اینیستا کمک می‌کرد، گفت: "غیرطبیعی نیست که یک نفر پس از یک دوره فوق‌العاده و پرفشار احساس پوچی کند."

پارگی عضلانی در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اینیستا را از شرایط ایده‌آل دور کرد و مرگ دوستش دنی خارکه (مدافع اسپانیول) در سال ۲۰۰۹ روح او را بیشتر جریحه‌دار کرد. اینیستا گل معروفش در فینال جام جهانی ۲۰۱۰ را به خارکه تقدیم کرد.

یکی از دوستان اینیستا می‌گوید او در دوران سختش، ساعت‌ها و ساعت‌ها پس از تمرین در تختخواب دراز می‌کشید. سرانجام با کمک دوستان، خانواده، تیم و مربی، اینیستا توانست به روزهای خوب گذشته بازگردد.

پپ گواردیولا می‌گوید: "آن‌ها انسان هستند و این اتفاقات میلیون‌ها بار در گوشه و کنار دنیا اتفاق می‌افتد. مردم باید بدانند که فوتبالیست‌ها هم مثل خودشان هستند."

همه عاشق اینیستا هستند

شاید خیلی‌ها بدانند اما در فیلمی که اخیرا راجع به اینیستا ساخته شده می‌بینیم که او محبوبیت زیادی بین طیف گسترده‌ای از افراد دارد.

جان‌لوئیجی بوفون، دروازه‌بان باسابقه ایتالیایی می‌گوید: "وقتی به او می‌بازید، نمی‌توانید خیلی ناراحت شوید. چون او با چنان استیلی برنده می‌شود که همه چیز منصفانه به نظر می‌رسد."

لیونل مسی نیز در مورد هم‌تیمی سابقش گفت: "یک آدم خیلی معمولی که پشتکار دارد و به همین دلیل فوق‌العاده محبوب است."

و اما نظر نیمار: "شما تصویر یک الگو را دارید و بعد با او صحبت می‌کنید و می‌فهمید همه چیز متفاوت است؛ متوجه هستید؟"

مارک آندره تراشتگن، دروازه‌بان بارسلونا هم گفت: "سعی می‌کنم با بقیه همانطوری رفتار کنم که او با من رفتار کرد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy