Wednesday, Apr 22, 2020

صفحه نخست » پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه به شورای امنیت می‌رود

UN_042220.jpgبی بی سی - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور قصد دارد پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه پاسداران را به شورای امنیت ببرد.

مورگان اورتگاس به بی‌بی‌سی فارسی گفت که پرتاب این ماهواره از نظر ایالات متحده نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

خانم اورتگاسگفت آمریکا از شورای امنیت خواهد خواست که درباره این پرتاب تحقیق کند و اطمینان حاصل کند که اقداماتی که کشورها در سرپیچی از قطعنامه‌های سازمان ملل انجام می‌دهند برای آنها عواقبی خواهد داشت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه سوم اردیبهشت اعلام کرد که اولین ماهواره نظامی خود با نام نور را با موشک ماهواره‌بر قاصد "با موفقیت" به فضا پرتاب کرده و در مدار قرار داده است.

ساعاتی پیش مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم گفت که ایران باید به خاطر پرتاب این ماهواره مسئول شناخته شود و پاسخگو باشد.

آقای پومپئو درباره پیامدهای این اقدام به ایران هشدار دادوگفت که ایران باید به خاطر پرتاب این ماهواره مسئول شناخته شود و پاسخگو باشد.

آمریکا برنامه ماهواره‌ای ایران را پوششی برای آزمایش‌های موشکی می‌داند و بارها از آن انتقاد کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱

آقای پومپئو ساعاتی بعد از انتشار خبر پرتاب ماهواره گفت که اظهار نظر درباره جزییات این پرتاب را به عهده وزارت دفاع آمریکا می‌گذارد اما افزود: "وقتی درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حرف می‌زنیم، به نظرم همه کشورها متعهدند که به این سازمان رجوع کنند و ببینند آیا این پرتاب با قطعنامه سازگار است یا نه. من فکر می‌کنم به هیچ وجه این طور نیست و ایران باید پاسخگوی اقداماتش باشد."

اشاره آقای پومپئو به قطعنامه مصوب شورای امنیت در سال ۲۰۱۵، بعد از توافق هسته‌ای ایران است که در آن از جمهوری اسلامی درخواست شده از هرگونه فعالیت مربوط به توسعه موشک‌های بالیستیک قادر به حمل کلاهک اتمی خودداری کند. ایران می‌گوید برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.

ساعاتی قبل از هشدار وزیر خارجه آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده هم گفته بود که به نیروی دریایی کشورش دستور داده قایق‌های ایرانی را که برای کشتی‌های آمریکایی "مزاحمت ایجاد می‌کنند "، هدف قرار دهند و نابود کنند.

این دستور یک هفته بعد از تازه‌ترین رویارویی قایق‌های سپاه با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس صادر شد.

برنامه فضایینظامی؟

وزیر امور خارجه آمریکا گفت پرتاب امروز "ثابت کرد که هر آنچه در تمام این مدت درباره ایران می‌گفتیم، درست بود."

او گفته سپاه درحالی "ماهواره نظامی" به مدار زمین فرستاده که ایران قبلا گفته بود برنامه ماهواره‌ایش نظامی نیست و صرفا جنبه اقتصادی دارد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته است که با پرتاب ماهواره نور "سپاه امروز فضایی شد".

آقای سلامی تاکید کرده که پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست و "دستاوردی راهبردی" برای ایران به شمار می‌آید.

او گفته "امروز ما می توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy