Monday, May 11, 2020

صفحه نخست » مجلس ایران به تبانی با دستگاه های قاچاق متهم شد

ghachagh_051120.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

داوود گودرزی، دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی ایران از انتشار گزارش تحقیق و تفحص دربارۀ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلوگیری می کند و عده ای به بهانۀ تحریم ها و شرایط دشوار اقتصادی کشور حتی از نفس مبارزه با قاچاق نیز انتقاد می کنند.

دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت : "برخی ها می گویند در شرایط تحریمی اینقدر قاچاق قاچاق نکنید بگذارید کالای قاچاق به کشور وارد شود." به گفتۀ گودرزی "این افراد چه بخواهند و چه نخواهند در پازل دشمن بازی می کنند."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

داوود گودرزی سپس افزود : مجلس حتی از قرائت علنی گزارش تحقیق خود دربارۀ "ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز" جلوگیری می کند. وی گفت که از آغاز تأسیس حکومت اسلامی هیچیک از گزارش های تحقیق و تفحص مجلس علنی اعلام نشده و "تنها دو گزارش جهت بررسی آنهم به قوۀ قضائیه ارسال شده "که متاسفانه این دو گزارش نیز در این قوه بایگانی شده است."

در تأئید این سخن و در اظهاراتی مشابه حجت الاسلام حسن نوروزی، نمایندۀ رباط کریم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تلویحاً علی لاریجانی را متهم کرد که مانع از قرائت علنی گزارش تحقیق در مجلس شورای اسلامی شده است. نمایندۀ رباط کریم گفت : "هیئت رئیسۀ مجلس باید نسبت به این موضوع [جلوگیری از قرائت علنی گزارش تحقیق دربارۀ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز] پاسخگو باشد."

حجت الاسلام حسن نوروزی همچنین گفت که کلیه نهادهای باصطلاح متولی مبارزه با قاچاق از دولت گرفته تا خود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناکارآمد و در انجام وظایف خود رفوزه هستند. حسن نوروزی گفت : "بر اساس گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و دلائل نا کارآمدی آن، نمره اتاق بازرگانی ۲/۵ از ۲۰، گمرک ۳/۱ از ۲۰، وزارت امور اقتصاد و دارایی ۳/۵ از ۲۰، دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۴/۵ از ۲۰، اتاق اصناف ایران ۵ از ۲۰ و وزارت امورخارجه ۶/۳ از ۲۰ است."

داوود گودرزی، دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، از مردم خواست خواستار قرائت گزارش تحقیق و تفحص دربارۀ قاچاق کالا و ارز در مجلس شوند تا "معلوم شود کدام دستگاه ها متخلف هستند." وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت : "چرا اجازه می دهید جریان های فساد برای کارهای درست کشور مانع تراشی کنند." داوود گودرزی از نمایندگان مجلس خواست که "منافع ملی را فدای تنبلی، سستی یا خیانت چند نفر" نکنند. او خواستار نظارت مجلس بر اعمال دستگاه های اجرایی کشور شد.

در روزهای گذشته، علی مطهری، نمایندۀ مجلس دهم در آخرین نطق خود در مجلس، خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت : شما نمایندۀ نظام یا رهبر نیستید. شما نمایندۀ مردم هستید. او همچنین تأکید کرد که نهادهای غیرانتخابی تحت نظر رهبر حکومت اسلامی ایران عملاً در مجلس را بسته و آن را تعطیل کرده اند و در تعطیلی و انفعال مجلس، رئیس آن، علی لاریجانی، نقش داشته است.

همزمان، با این سخنان، ابراهیم رئیسی، رئیس قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه بیست و دو اردیبهشت در دیدار با قضات تحت ریاست خود خواستار "حضور دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برای شناسایی قاچاق سازمان یافته و کلان و سازوکارهای آن" در کشور شد. ابراهیم رئیسی همچنین گفت که این موضوع را با خود رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سردار پاسدار علی مؤیدی، در میان گذاشته و خطاب به او تأکید کرده است که "ارایۀ آمار به تنهایی برای موفقیت در زمینۀ قاچاق کالا کافی نیست."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با این حال، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با استناد به مصوبۀ اخیر مجلس تحت عنوان "لایحۀ اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز" گفت : "بر اساس این قانون، دستگاه‌های مسئول اعلام آمار قاچاق، احصا شده اند و دستگاه‌های دیگر حق اعلام آمار قاچاق را ندارند".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy