Tuesday, May 12, 2020

صفحه نخست » ممنوعیت مسابقه ورزشکاران ایرانی با رقیب اسرائیلی قانونی شد

isrSports_051220.jpgالعربیه - مجلس ایران، دو فوریت طرح «مقابله با اقدامات اسراییل» را تصویب کرد که بر مبنای آن، برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیلی ممنوع خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، سه‌شنبه 12 مه 2020، امروز دو فوریت طرح «مقابله با اقدامات اسراییل» در مجلس ایران تصویب شد که بر اساس آن در بخشی از این طرح برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان از اسرائیل ممنوع خواهد بود.

در بخشی از متن این طرح دو فوریتی، برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیل ممنوع است.

بر اساس این طرح، فدراسیون‌های ورزشی در ایران، موظف شدند تعهدات و اقداماتی را انجام دهند تا مانع اعمال مجازات و محرومیت ورزشی بین‌المللی علیه ورزشکاران ایرانی شوند و با پیش‌بینی تخصیص منابع لازم، به تشویق و حمایت از ورزشکاران این کشور بپردازند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

این طرح ممکن است کل ورزش ایران را دچار مشکل کند. ورزشکاران ایرانی از زمان پیروزی انقلاب سال 1979 در این کشور، از شرکت در مسابقاتی که رقیبشان اسرائیلی باشد، منع شده‌اند، اما این ممنوعیت امروز، شکل رسمی و قانونی به خود گرفت.

مقامات سیاسی ایران به علت اینکه ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، به راههایی متوسل می‌شدند تا از روبرو شدن ورزشکاران خود با رقبای اسرائیلی ممانعت کنند. آسیب‌دیدگی ورزشکار، باخت عمدی در مسابقاتی که برنده آن قرار باشد با حریف اسرائیلی رقابت کند از جمله این راه‌حل‌ها بود.

این در حالی است که کمیته‌ها و فدراسیون‌های بین‌المللی قوانینی دارند که بر اساس آن، دخالت سیاست در ورزش ممنوع است و عدم رعایت این قانون، مجازات‌هایی از جمله خطر تعلیق کل فدراسیون رشته ورزشی مربوطه را در پی دارد.

آخرین نمونه چنین چالشی که ورزش ایران با آن درگیر شد، تعلیق جودوی ایران بود که به دلیل تحت فشار قرار دادن ورزشکاران این کشور، برای عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی، صادر شد.

بر اساس بیانیه فدراسیون جهانی جودو، جودوی ایران تا اطلاع ثانوی از شرکت در کلیه مسابقات، رویدادها و فعالیت‌های مرتبط با جودو در سطح جهان محروم خواهد بود.

این تعلیق، پس از جنجال مسابقه نیمه نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان در دسته منهای 81 کیلوگرم رقم خورد؛ زمانی که سعید ملایی، عضو تیم ملی جودوی ایران، برای رو در رو نشدن با ساگی موکی، جودوکار اسرائیلی در مبارزه پایانی، در مسابقه نیمه نهایی با حریف بلژیکی شکست خورد و سپس در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از سوی مقامات ورزش ایران برای عدم رقابت با ورزشکار اسرائیلی تحت فشار بوده است. ملایی پس از آن دیگر به ایران بازنگشت و به آلمان سفر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy