Thursday, May 14, 2020

صفحه نخست » دلیل افزایش آمار کرونا در اهواز از زبان عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور

corona2.jpg العربیه - عضو هیئت علمی دانشگاه جندی‌شاپور، از مخالفت با بازگشایی‌ها در استان خبر داد و تاکید کرد از حدود دو هفته قبل، مکررا درخواست لاک داون مجدد به مدت حداقل دو هفته برای استان داده شد که ستاد مرکزی در تهران خیلی دیر و فقط تا آخر هفته با تعطیلی موافقت کرد.

پایگاه خبری تابناک به نقل از اسعد شرهانی، پنج‌شنبه ۱۴ مه ۲۰۲۰، متنی را منتشر کرده که در آن دلایل عمده گسترش شیوع کرونا در اهواز را «تغییر الگوی رفتار مردم در جامعه به علت برداشتن محدودیت‌ها و بازگشایی» عنوان می‌کند.

او در ادامه با بیان اینکه «با شروع اپیدمی ویروس کرونا، منحنی اپیدمی در خوزستان در مدت اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی با شیب ملایم به سمت بالا حرکت می‌کرد»، افزود: «مشاهدات میدانی ما در سطح استان، نشان از تمکین و همکاری خوب مردم نسبت به لاک داون در آن زمان داشت، حدود ده روز پس از بازگشایی‌ها و حساسیت‌زدایی از مردم نسبت به جدی بودن خطر بیماری و انتقال آن، الگوی رفتار مردم جامعه کاملا تغییر پیدا کرد».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

شرهانی از «باز شدن قانونی اصناف و تجمع مردم در بانک‌ها، دفاتر کارگزاری، دفاتر پیشخوان (جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه سجام)، مغازه‌ها، فروشگاهها و خیابان‌ها»، خبر داد که باعث شد پیش‌بینی کنند؛ موارد ابتلا به بیماری کرونا افزایش یابد.

او اذعان کرد که قسمتی از این افزایش موارد ابتلا، مربوط به افزایش تست است.


عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور، از افزایش موارد شدید و مرگ در اثر کرونا خبر داد که باعث وخیم شدن اوضاع در اهواز و شهرهای اطراف آن شده است.

او درباره نزدیک شدن به «آستانه تحمل سیستم درمانی» که در پی افزایش تعداد بیماران بستری به خصوص درICU، پیش آمده، هشدار داد.

شرهانی بیان کرد: «ما در ستاد مرکزی استان با بازگشایی‌ها مخالفت کردیم. از حدود دو هفته قبل، مکررا درخواست لاک داون مجدد به مدت حداقل دو هفته برای استان داشتیم، متاسفانه ستاد مرکزی در تهران خیلی دیر (از دیروز ساعت ۱۱ صبح) و فقط تا آخر هفته با تعطیلی موافقت کردند».

او تاکید کرد که تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمانی در استان، با تعلل ستاد کشوری کرونا بی‌نتیجه ماند که باعث افزایش موارد ابتلا در استان شده است.

شرهانی افزود: «دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور تمام تلاش خود را جهت کنترل بیماری انجام داد. اما به دلیل مسائلی که خارج از اختیارات ما بود، استان به سمت وضع فعلی پیش رفت».

گفتنی است، بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده، در حالیکه بیماری کرونا در اکثر استان‌های ایران سیر نزولی دارد، طی روزهای گذشته در اهواز و شهرهای اطراف آن رو به افزایش بوده و از مرز ۴۰۰۰ مبتلا گذشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، در روز دوشنبه، به نقل از بررسی‌های آماری، افزایش در شهرستان‎های کم‌برخوردار استان، روند معناداری داشته است، ‌طوری که در شهرستان‌هایی مانند کارون و باوی که از شهرستان‌های حاشیه اهواز هستند؛ آمار روند صعودی داشته است. این روند می‌تواند به‌ دلیل اقتصاد ضعیف این مناطق باشد. مردم این مناطق چاره‌ای جز حضور بیش از پیش در محیط‌های خطرناک و پرشلوغ کاری و چشم‌پوشی از پروتکل‌ها را ندارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامرضا شریعتی استانداری خوزستان، طی روزهای اخیر، «افزایش قابل ملاحظه تست کرونا و بیماریابی و همچنین عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم در برخی از شهرهای استان» را به عنوان دو دلیل افزایش شیب آمار مبتلایان عنوان کرد.

او با اعلام «وضعیت قرمز» در ۹ شهرستان گفت: «ادارات و بانک و صنوف خطرناک شهرستان‌های باوی، حویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان تا آخر هفته تعطیل هستند. جمعه دوباره شرایط مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای ادامه تعطیلی و یا بازگشت به شرایط عادی تصمیم‌گیری می‌شود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy