Saturday, May 23, 2020

صفحه نخست » نخستین نفت‌کش ایرانی نزدیک ونزوئلا؛ هشدار صریح روحانی به آمریکا

hoshdar_052320.jpgرادیو زمانه - خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۳ می/ سوم خرداد ماه، از نزدیک شدن نخستین نفت‌کش از پنج نفت‌کش ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا به دریای کارائیب و بنادر این کشور خبر داده و نوشته است که انتظار می‌رود این نفت‌کش روز یک‌شنبه وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شود. هم‌زمان، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که اگر نفت‌کش‌های ایرانی در دریای کارائیب از سوی آمریکایی‌ها تهدید شوند، ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که بر اساس داده‌های وب‌سایت «رفینیتیو ایکان» نفت‌کش ایرانی «فورچون» در حال حاضر در اقیانوس اطلس شمالی است که انتظار می‌رود فردا (روز یک‌شنبه) به آب‌های سرزمینی ونزوئلا برسد.

پیش‌تر و در روز ۱۴ می/ ۲۵ اردیبهشت‌، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه کارائیب با هدف مقابله با انتقال بنزین از سوی ایران به ونزوئلا خبر داده بود.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

به گفته این مقام دولتی، آمریکا در حال بررسی اقداماتی است تا مانع از تحویل بنزین ایران به ونزوئلا شود.

پس از این موضع‌گیری، کشتی جنگی USS Detroit متعلق به آمریکا روز ۲۱ می/ یکم خرداد، از بندر پاناما به سمت ونزوئلا و شرق دریای کارائیب به حرکت درآمد.

بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، سه ناو شکن جنگی نیز کشتی دیترویت را همراهی می‌کنند.

از سوی دیگر ونزوئلا در روزهای گذشته در واکنش به تهدید مقامات آمریکایی مبنی بر جلوگیری از رسیدن محموله‌های سوختی ایران به ونزوئلا، اقدام به آزمایش‌ موشکی کرد.

به‌ دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر ارسال سوخت از ایران به ونزوئلا، حسن روحانی روز شنبه سوم خرداد ماه، در یک تماس تلفنی با امیر قطر گفت:

«ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تأمین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌ها دست به خطا نزنند.»

روحانی در ادامه گفته‌های خود دولت آمریکا را تهدید کرد که در صورت ممانعت نیروهای نظامی آمریکا از رسیدن نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا، ایران نیز متقابلا به آن واکنش نشان خواهد داد.

روحانی همچنین گفت:

«شرایط امروز جهان را شرایط ویژه همکاری مشترک می‌بینیم؛ به‌‌خصوص با شیوع این بیماری [کووید-۱۹]. اما متأسفانه ایالات متحده آمریکا تصمیمات ناصحیح و رفتارهای غیرانسانی خود را ادامه می‌دهد.»

نخستین نفت‌کش حامل سوخت ایران که در ماه مارس در بندرعباس بارگیری کرده بود، روز چهارشنبه ۱۳ می از کانال سوئز عبور کرد.

پیش از آن چند پرواز توسط شرکت هوایی ماهان ‌ایر، برای ارسال مواد مورد نیاز پالایشگاهی به کشور ونزوئلا انجام شده بود.

خبرگزاری رویترز اما در ادامه از عبور چهار نفت‌کش ایرانی دیگر به نام‌های پتیونیا، فارست، فاکسون و کلیول از تنگه جبل‌الطارق در اوایل ماه می خبر داده و نوشته که بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای، این نفت‌کش‌ها در حال ادامه مسیر به سوی دریای کارائیب هستند.

بر اساس اخبار منتشر شده، نفت‌کش ایرانی فورچون، حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین است.

خبرگزاری بلومبرگ در هفته‌های گذشته با انتشار گزارش‌هایی درباره شیوه مبادله میان ایران و ونزوئلا نوشت که دولت کاراکاس در ازای دریافت بنزین، شمش طلا به ایران می‌پردازد.

این خبرگزاری همچنین نوشت که تنها در ماه آوریل، دست‌کم ۹ تن شمش طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار (معادل هشت هزار میلیارد تومان) با هواپیما از ونزوئلا به ایران منتقل شده است.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما اواسط اردیبهشت ‌ماه با تکذیب این خبر انتشار آن را در جهت زمینه‌سازی برای اعمال فشار بیشتر از سوی آمریکا بر دولت ونزوئلا و ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری میان دو کشور ایران و ونزوئلا قلمداد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy