Sunday, May 24, 2020

صفحه نخست » آتش‌سوزی در مجتمع تجاری متعلق به سپاه پاسداران در تهران

+ انفجار در تاسیسات پتروشیمی «بندر خمینی»

-جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به رسانه‌‌ها گفت آتش‌سوزی در طبقه سوم مجتمع «زیتون» رخ داده که تالار پذیرایی بزرگی به وسعت حدود ۶۰۰ مترمربع دارد.

- همزمان با آتش‌سوزی مجتمع تجاری سپاه پاسداران در تهران، بخشی از تاسیسات پتروشیمی «بندر خمینی» در ساحل خلیج فارس منفجر شد.
-فرماندار ماهشهر ادعا کرد این حادثه هنگام سرویس یکی از بویلرها به دلیل تجمع گاز در محفظه احتراق رخ داد.

- رسانه‌های داخلی در مورد آتش‌سوزی ساختمان اداره اطلاعات جهرم که ۳۱ اردیبهشت اتفاق افتاد سکوت کردند.

در نخستین ساعات بامداد یکشنبه ۴ خرداد مرکز تجاری «زیتون» واقع در شهرک «شهید بروجردی» در اتوبان «بعثت» در شرق تهران (سه راه افسریه) دچار یک آتش‌سوزی مهیب شد.

fire.jpg
آتش سوزی مهیب در مجتمع «زیتون» در شرق تهران
***

کیهان لندن - علت این آتش سوزی اعلام نشده است. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به رسانه‌‌ها گفت آتش‌سوزی در طبقه سوم این مرکز تجاری رخ داده که تالار پذیرایی بزرگی به وسعت حدود ۶۰۰ مترمربع دارد.

او اعلام کرد «وقتی نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیده‌اند طبقه سوم کاملاً شعله‌ور بوده و از همه اضلاع شعله‌های آتش به ارتفاع چندین متر بالا می‌زد و صدای انفجارهایی شنیده می‌شد که احتمالاً به دلیل وجود سیلندرهای گاز بوده است. سقف روی طبقه که یک سقف شیشه‌ای و غیرمقاوم بود در دقایق اولیه تخریب شده است».

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

اگرچه رسانه‌‌های رسمی اشاره نکرده‌اند اما باید یادآوری کرد که شهرک «بروجردی» سپاهی‌نشین و محل زندگی خانواده‌های آنهاست و خود این مجتمع نیز متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سپاه پاسداران به نیروهای تحت امر خود و خانواده آنها خدمات رفاهی زیادی ارائه می‌دهد که از نظر کیفیت قابل مقایسه با دیگر نیروهای مسلّح در جمهوری اسلامی ایران نیست. در سال‌های اخیر طرحی به نام «یکسان‌سازی» در سپاه پاسداران پیاده شده که در آن به پرسنل سپاه در همه نقاط ایران خدمات رفاهی و تفریحی ارائه می‌شود. بنیاد تعاون سپاه پاسداران با بودجه‌ کلان شروع به توسعه اماکن تجاری و تفریحی کرد آنهم در بهترین مناطق تهران و شهرستان‌ها که از نظر آب و هوا و موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ هستند.

آتش‌سوزی یا انفجار در مراکز و اماکن وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی همواره مشکو‌ک‌اند. به ویژه اگر در یک دوره زمانی چند اتفاق مشابه رخ دهد.

همزمان با آتش‌سوزی در مجتمع تجاری سپاه پاسداران در تهران، بخشی از تاسیسات پتروشیمی «بندر خمینی» (بندر شاهپور) در ساحل خلیج فارس نیز منفجر شد. فرماندار ماهشهر ادعا کرد این حادثه هنگام سرویس یکی از بویلرها به دلیل تجمع گاز در محفظه احتراق رخ داده است.

مجموعه پتروشیمی ماهشهر در سال‌های گذشته بارها هدف حملات سایبری قرار گرفته است. ۱۷ اردیبهشت ساختمان دارایی «بندر خمینی» نیز توسط یکی از کارکنان به آتش کشیده شد.

در جریان اعتراضات «آبان ۹۸» نیروهای امنیتی در یک قتل‌عام به معترضان بی‌دفاع ماهشهر شلیک کرد و ده‌ها تن از شهروندان را کشت.

در سال ۱۳۹۵ به دنبال وقوع چند آتش‌سوزی و انفجار در پتروشیمی‎های‌ خوزستان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت احتمال وقوع حمله‌ به بعضی تأسیسات پتروشیمی‌ وجود دارد و افراد نفوذی در مناطق جنوبی از داعش یا عربستان هستند که می‌توانند در مجتمع‌های پتروشیمی ایجاد خطر کنند.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در یک آتش‌سوزی‌ مشکوک دیگر، اداره اطلاعات شهرستان جهرم در استان فارس آتش گرفت اما رسانه‌های داخلی ترجیح دادند در مورد آن سکوت کنند. علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است.

پیش از آن نیز مسجد «مالک اشتر» ستاد فرماندهی نیروی انتظامی حوالی میدان ونک تهران در روز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ آتش گرفت. ادعا شد این حریق هنگام عایق‌کاری گنبد مسجد رخ داده است.

این قبیل آتش‌سوزی‎‌ها حتی اگر ارتباطی با مسائل امنیتی و خرابکاری‌های احتمالی نداشته باشد، ناشی از عدم رعایت ایمنی و سوء مدیریت و عقب‌ماندگی تکنولوژی حفاظت از بناها و تأسیسات و همچنین کمبود تجهیزات است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy