Monday, May 25, 2020

صفحه نخست » پیشنهاد مسدود کردن دارایی بانک‌ها و سپرده گذاران برای رفع کسری بودجه

Mesbahi_Moqadam.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دولت پیشنهاد کرده است که برای مهار تورم و رفع کسری بودجه برای مدتی دارایی‌های سپرده گذاران و بانک‌ها را که از آنها تحت عنوان "دارایی‌ها مازاد" یاد کرده به عنوان "ودیعه" در نزد دولت مسدود و صرف طرح‌های عمرانی از جمله توسعۀ بزرگراه تهران-شمال کند.

غلامرضا مصباحی مقدم که این سخنان را در گفتگو با خبرگزاری "تسنیم" ایراد کرده، افزوده است: "متأسفانه رشد افسارگسیخته و ویرانگر نقدینگی باعث برهم خوردن بازارهای طلا، ارز، خودرو و مسکن شده" در حالی که "نرخ رشد نقدینگی باید متناسب با نرخ رشد تولید در کشور باشد. "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

به گمان مصباحی مقدم مسدود شدن "دارایی‌های مازاد" بانک‌ها که در اصل چیزی جز دارایی سپرده گذاران نیست "می تواند سرعت گردش نقدینگی را کاهش داده و تورم را کنترل کند. " او سپس افزوده است که این منابع "باید مستقیماً در پروژه‌های عمرانی سرمایه گذاری و تزریق شود" که دولت به دلیل کسری بودجه هنگفت خود قادر به تأمین آنها نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در ادامه از دولت خواسته است که با ارسال یک متمم به مجلس یازدهم خواستار "مجوز ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جدید" شود، هر چند دولت تاکنون مجوز انتشار ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جهت رفع کسری بودجه در سال جدید را دریافت کرده است. با توصیه جدید مصباحی مقدم می‌توان پی برد که کسری بودجۀ سال جاری دست کم به ۸۰ درصد بالغ می‌شود و چنانکه مسعود نیلی، مشاور سابق حسن روحانی، پیش بینی کرده بود در نبود درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت حالا آخرین راه حل خود برای رفع کسری بودجه و تأمین هزینه‌های خود یعنی برداشت از منابع بانک‌ها و سپرده‌گذاران را به اجرا گذاشته است.

همزمان با اظهارات مصباحی مقدم، ناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، امروز دوشنبه پنجم خرداد ماه خبر داد که "کسری بودجۀ سال ۱۳۹۹ در کنار عرضۀ سهام شرکت‌های دولتی و اموال مازاد دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت تأمین خواهد شد" و به موازات این اقدام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح کشور که از قرار خریداران اصلی اموال عمومی تحت عنوان "سهام عدالت" هستند در ده روز آینده در یکدیگر ادغام خواهند شد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

پیش از این حسین مرعشی در دیدار جمعی از اصلاح طلبان و اصولگرایان با رپیس جمهوری به حسن روحانی گفت که حدود سی میلیارد دلار ارز و طلا در اختیار مردم است و دولت می‌تواند با پیش فروش سه سالۀ فرآورده‌های نفتی به مردم این منابع را جهت رفع نیازهای خود جمع آوری کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy