Thursday, May 28, 2020

صفحه نخست » "سناریوی سوریه در لیبی در حال تکرار شدن است"

libya_052820.jpgفرانسه، روسیه و ترکیه را به اعزام هزاران جنگجوی سوری به لیبی متهم کرد

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، در مقابل اعضای کمیسیون های دفاع و امور خارجۀ سنای این کشور مسکو و آنکارا را متهم کرد که با مداخلات نظامی خود در حال "سوریه ای" کردن لیبی هستند. وزیر امور خارجۀ فرانسه صریحاً گفت که مداخلات روسیه و ترکیه در منازعات داخلی لیبی بحران این کشور را وخیم تر از پیش کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وزیر امور خارجۀ فرانسه گفت که دولت آنکارا که از "حکومت ائتلاف ملی" لیبی پشتیبانی می کند هزاران جنگجوی سوری را وارد لیبی کرده و روسیه نیز شمار دیگری از جنگجویان سوری از اردوی مقابل را برای حمایت از نیروهای مارشال حفتر وارد لیبی ساخته است.

به گزارش کارشناسان سازمان ملل که در اوایل ماه مه منتشر شد نیروهای مزدور موسوم به "گروه واگنر"، نزدیک به رئیس جمهوری روسیه، در دفاع از ژنرال حفتر در لیبی مستقر شده و می جنگند. سه شنبه بیست و ششم ماه مه دولت آمریکا روسیه را متهم کرد که چهارده فروند جنگندۀ پیشرفته از نوع "میگ" و "سوخو" را برای حمایت از قوای مارشال خلیفه حفتر در لیبی مستقر کرده است.

وزیر امور خارجۀ فرانسه در ادامۀ سخنانش در مقابل سناتورهای این کشور افزود : "چنین وضعیت جنگی یعنی سوریه ای شدن لیبی آنهم در دویست کیلومتری سواحل اروپا قابل تصور نیست." لودریان همچنین گفت که این وضعیت بحرانی علاوه بر امنیت فرانسه، امنیت کشورهای همسایه از جمله تونس و الجزایر را تهدید می کند.

ژان-ایو لودریان در ادامه خواستار رعایت توافق برلین یعنی آغاز آتش بس و فرآیند سیاسی برای حل منازعات لیبی شد. به گمان وزیر امور خارجۀ فرانسه در صورت اجرای این توافق و سپس تحریم تسلیحاتی لیبی و خروج نیروهای خارجی از این کشور وضعیت لیبی می تواند به سرعت رو به عادی شدن بگذارد. وی گفت در نظر دارد هفتۀ آینده با همتای ایتالیایی خود راجع به اوضاع لیبی گفتگو کند. روسیه در کنار امارات، مصر و عربستان از قوای خلیفه حفتر در لیبی حمایت می کند. فرانسه نیز برغم تکذیب ها متهم به پشتیبانی از نیروهای مارشال حفتر است. سقوط رژیم معمر قذافی به یاری ارتش های فرانسه و بریتانیا لیبی را وارد دورۀ سختی از منازعات داخلی کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy