Saturday, May 30, 2020

صفحه نخست » تندترین تهدید تاریخ فیفا به فوتبال ایران

fifa_053020.jpgتا آخر هفته تعلیق می‌شوید

ایران وایر - فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی نامه‌ای رسمی، فدراسیون فوتبال ایران را تهدید کرده است که اگر تا روز جمعه هفته جاری (۱۶ خرداد) اصلاحات نهایی برای فیفا ارسال نشود، ایران «حداقل» تعلیق خواهد شد.

خبرگزاری «مهر» امروز با انتشار بخش‌هایی از نامه محرمانه و فوری فیفا به ایران مدعی شده که اصلاحات جدید صورت گرفته در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، مقامات فیفا را ناراضی کرده است. آن‌ها در پاسخی تهدیدآمیز به ایران گفته‌اند درصورتی‌که «مغایرت‌های اساسی» متن جدید اساسنامه فدراسیون ایران با «اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال» برطرف نشود، تصمیمی جدید در قبال این نهاد ملی خواهند گرفت.

در بخش پایانی نامه فیفا می‌خوانیم: «ما به‌صراحت درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش‌نویس اساسنامه خود را براساس سند ضمیمه‌شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن، نهایی کند و یک نسخه از اساسنامه را حداکثر تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۶ خرداد) به FIFA و AFC ارائه کند.»

تمام درگیری‌های فدراسیون جهانی فوتبال با فدراسیون‌های تابعه نافرمانش مانند ایران، کویت یا سیرالئون که دچار تعلیق شده‌اند این است که «اساسنامه فدراسیون‌های ملی نباید با اصل اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال مغایرت داشته باشد.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پس از استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال ایران، قرار بود انتخابات ریاست فدراسیون روز ۲۵ اسفند برگزار شود. برای عملی شدن این انتخابات و جمع شدن دوباره اعضای مجمع فدراسیون فوتبال، نیاز به تاییدیه فدراسیون جهانی فوتبال هم وجود داشت.

اما هفته پایانی بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ فیفا در نامه‌ای به فدراسیون ایران اعلام می‌کند که با توجه به عدم‌اصلاح اساسنامه و تا زمان نهایی نشدن تصویب و ارسال آن به مقر فدراسیون جهانی، انتخابات فدراسیون ایران برگزار نخواهد شد.

نامه فیفا البته واکنشی را هم از سوی فدراسیون ایران به همراه داشت. هفته اول اسفندماه فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای رسمی خطاب به فیفا اعلام می‌‌کند که ایرادهای ذکرشده در آیین‌نامه انتخاباتی فدراسیون وجود ندارد. آیین‌نامه انتخاباتی نیز ترجمه و به فیفا ارسال شده است.

اما ایرادهایی که فیفا به ایران اعلام کرده بود چقدر جدی به نظر می‌رسید؟ به‌صورت نمونه، فیفا به نقش «وزارت ورزش و جوانان» به‌عنوان یک نهاد دولتی و حاکمیتی روی سر فدراسیون فوتبال ایران اعتراض داشت. ایران هم اعلام کرد که وزارت ورزش به‌عنوان حامی و پشتیبان فدراسیون فعالیت می‌کند و به‌هیچ‌عنوان نقش وزارت، دخالتی نیست.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که فیفا روی آن دست گذاشت، اصلاح نشدن و عدم تصویب اساسنامه در مجمع فدراسیون فوتبال بود. فدراسیون جهانی در همان نامه بهمن‌ماه ابتدا پرسید که «چرا اساسنامه اصلاح‌شده‌ای که اوایل سال جاری با حضور نمایندگان فیفا تدوین شد، هنوز به تایید مجمع فدراسیون فوتبال ایران نرسیده است؟»

این‌که اساسنامه به تایید مجمع نرسیده بود، ایرادی است که به‌صورت مستقیم متوجه مهدی تاج و اعضای هیات‌رییسه مجمع فدراسیون فوتبال ایران می‌شود. چرا مهدی تاج حاضر نشد اصلاح اساسنامه را در مجمع ارائه کند؟

جواب این سوال را خبرگزاری تسنیم روز هفتم اسفندماه به‌صورت غیرمستقیم در گزارشی داد. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «پیش از ارسال نامه فیفا به ایران، در محافلی گفته می‌شد که فیفا قصد دارد جلوی انتخابات را بگیرد و به‌زودی نامه‌ای به فدراسیون ارسال می‌کند.»

این یعنی فدراسیون فوتبال ایران از مخالفت فیفا با برگزاری انتخابات اطلاع داشت؛ اما چرا؟ چون مهدی تاج رییس مستعفی فدراسیون فوتبال ایران شخصا از مدیران فدراسیون جهانی فوتبال درخواست کرده بود جلوی برگزاری انتخابات فدراسیون ایران را بگیرند. استدلالش هم این بود؛ اساسنامه و اصلاحاتش تایید نشده است، وزارت ورزش در امور فدراسیون فوتبال ایران دخالت می‌کند.

پالس‌های مهدی تاج برای فدراسیون جهانی فوتبال پس از آن هم ادامه داشت. تماس‌های رییس مستعفی فدراسیون فوتبال با مقامات فیفا برای تعلیق زودهنگام فدراسیون فوتبال ایران از اطلاع‌رسانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد حضور «مهدی محمدنبی» به عنوان دبیرکل در فدراسیون تا بند بند اساسنامه ادامه داشت.

فیفا حالا به ایران تذکر جدی داده که دیگر با فدراسیون دردسرساز خود مصالحه نمی‌کند؛ فدراسیونی که از ورود زنان به ورزشگاه تا فساد مالی سازمان‌یافته در تمامی ارکان فدراسیون و دخالت‌های مشهود حاکمیت در امور اجرایی‌ باشگاه‌هایش برای فدراسیون جهانی فوتبال جز زحمت سودی ندارد.

فیفا حالا در پیوست اساسنامه جدیدی که از ایران دریافت کرده، به بیش از ۸۰ مورد نقض آشکار اساسنامه‌ این نهاد بین‌المللی اشاره کرده است.

به‌صورت نمونه فدراسیون جهانی فوتبال مدعی شده که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و فیفا روز ۲۷ ماه می (هفتم خرداد) جلسه‌ای غیرحضوری برگزار کردند. مقامات فیفا در این جلسه بر رعایت قوانین انتخابات فدراسیون و دستورات ثابت مجمع تاکید شد اما فدراسیون ایران هیچ توجهی به این موارد در اصلاحات خود نکرده است.

همچنین در بخش دیگری در نامه ارسالی فیفا که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده می‌خوانیم: «اعمال تغییر در ماهیت چندین موضوع در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تعجب‌برانگیز است، چراکه این موضوعات پیش از این با حضور مسئولان فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای حیدر بهاروند و اعضای سازمان اجرایی فدراسیون فوتبال ایران موردبحث قرار گرفته است.»

فیفا دو بار در نامه خود به «عدم استقلال» در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده و نوشته است: «ماده‌هایی که می‌توانند تبعیت فدراسیون فوتبال ایران از ماده ۱۴ و ۱۹ بند ۱ اساسنامه فیفا را تحت‌الشعاع قرار دهند. این دو ماده به‌طور خاص تصریح می‌کنند که کلیه انجمن‌های عضو باید امور خود را به‌طور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره کنند.»

طرف شخص ثالث، از نگاه فدراسیون جهانی فوتبال، یعنی «حاکمیت» یک کشور. فیفا هرچند به انجمن‌ها یا فدراسیون‌های ملی و عضو خود این اختیار را می‌دهد که اساسنامه داخلی‌شان را مبتنی بر قوانین جاری کشور میزبان نگارش کنند، اما اجازه تبعیت از سیاسیون را نمی‌دهد. این مهم‌ترین خط قرمز فدراسیون جهانی فوتبال است.

ایران به شکل کاملا محترمانه، به جدی‌ترین شکل ممکن تهدید شده است. بخشی از متن فیفا که خطاب به ایران نوشته شده، مانند یک پدر روحانی با محکوم به اعدام می‌ماند که می‌خواهد دوستانه و محترمانه به او دلداری دهد. فیفا نوشته است: «با توجه به موارد فوق، در صورت عدم رعایت این بخشنامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط در FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری در این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز، آماده ارایه کمک‌های بیشتری هستیم.»

اگر فدراسیون فوتبال ایران ۸۰ موردی که فیفا روی آن‌ها تاکید کرده را تا پایان هفته آماده نکند، دیگر ایران تا اطلاع ثانوی فوتبال نخواهد داشت.

مهدی تاج احتمالا در این مدت تلاش خود را برای رسیدن به نقطه تعلیق انجام می‌دهد. درصورتی‌که فدراسیون فوتبال کشوری تعلیق شود، رییس مستعفی و مورد اعتماد فیفا شانس در اختیار گرفتن کمیته انتقالی را برای نگارش اساسنامه جدید خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy