Monday, Jun 1, 2020

صفحه نخست » آقای ف م سخن، فحاشی و توهین زیبنده جنابعالی نیست، عبدالستار دوشوکی

Abdolsatar_Doshouki.jpgهموطن گرامی ف. م. سخن که نویسنده ای توانا و ظاهرا متخصص در بسیاری از امور علمی و غیر علمی است در مقاله ای تحت عنوان " در باره ویدئوی منتشر شده از شاهزاده رضا پهلوی در حال بالانس زدن" از این عمل بحث آفرین و مشاجره انگیز دفاع کرده و آن را نشانه اهمیت دادن به ورزش "معلق زدن" و همراه بودن با خانواده دانسته. در دفاع ایشان از ورزش خانوادگی شاهزاده رضا پهلوی هیچ اشکالی وجود ندارد. زیرا هر انسانی می تواند موافق و یا مخالف آن باشد.

اما اشکال اساسی کار اینجاست که ایشان در همان آغاز مقاله و قبل از پرداختن به ادله و برهان های متضاد, شوربختانه بسان یک "شاه اللهی" متعصب یکسره به قاضی رفته و مخالفین را ابله و کوته فکر خوانده. ایشان حامیانه و وفادارانه با توهین و فحاشی در مورد مخالفین عمل شاهزاده رضا پهلوی اینگونه حکم صادر می کنند: بنابراین اگر کسی ایراد بر بالانس زدن شاهزاده بگیرد، انسانی ست ابله و کوته فکر که احتمالا در زندگی خصوصی خود با کت و شلوار به رخت خواب می رود!

بسیاری از ایرانیان از جمله هموطنی بنام علی که طرفدار شاهزاده هم است و در ایران گلوبال نوشته ای از او منتشر شده می گوید: "انتشار این نوع ویدئو ها را نه در شان و نه جزو وظایف وارث ٢٥٤٩ سال تاریخ پادشاهی ایران زمین و شهریار و شهبانوی آینده ایران می دانم. معمولا از سلبریتی نامدار این انتظار می رود برای سرگرم کردن هواداران خود از این کارها بکنند که در حد انتظار و شان آنهاست. علی نوشته است: "بحث بر سر قضاوت اخلاقی یا ورزشی نیست. چون این یک کار غیراخلاقی نیست و حق این خانواده است که هر طور که بخواهند ورزش کنند. اما بصیرت سیاسی حکم می کند که ایشان در شرایط فعلی برای ایجاد ارتباط با ملت ایران به مسائل مهمتری بپردازد که شایسته یک رهبر سیاسی و در شان شاهنشاه و شهبانوی آینده ایران باشد و بدور از رقابت با سلبریتی های جنجالی و ایجاد بحث و جدال های جانبی و حاشیه ای و غیر ضروری پرهیز کند".

بنده شاید با ادبیات علی موافق نباشم که نیستم, اما هرگز به خود این اجازه را نمی دهم که او را ابله و کوتا فکر بخوانم. همانگونه که در جمله آغازین این نوشته اشاره کردم, ف.م. سخن در بعضی از مواقع قضاوت های عجولانه و مطلقگرایانه می کند که نه زیبنده ایشان است و نه زیبنده سایت وزین خبرنامه گویا. اینگونه اظهار نظرهای محض و مطلق بخصوص در مورد مخالفین شاهزاده و یا در اموری که ایشان هیچگونه تخصصی ندارند تاسف آور است. نمونه بارز آن سماجت ساده لوحانه و غیر علمی در چندین نوشتار بر علیه دکتر فیروزه بنی صدر که سوای مواضع و جایگاه سیاسی پدر وی, پروفسور بیماری های عفونی و ایمینولوژی در فرانسه است (١) می باشد. همه می دانند که استروئید یا کورتوتن سیستم دفاعی بدن را فرو می نشاند یا بعبارتی سرکوب می کند. در نتیجه آنهایی که ناچارند استروئید مصرف کنند در آغاز در معرض خطر بیشتری در مبتلا شدن به ویروس کرونا هستند. این یک فاکت علمی است. اما در مراحل پیشرفته بیماری کرونا (کووید ـ ١٩ ) مثل بسیاری از بیماری های عفونی, سیستم دفاعی بدن در مقابله با عفونت, بی نهایت و بیش از حد لازم و به طرز پر مخاطره ای برانگیخته می شود و ایمینوپاتولوژی خطرناک و کشنده ای بنام "طوفان سایتوکاینی (Cytokine storm) را ایجاد می کند. در چنین شرایطی سیستم لگام گسیخته دفاعی بدن باید با استفاده از استروئید سرکوب شود. زیرا کار از کار گذشته و خطر طوفان سایتوکاینی بسیار بیشتر از ضرر ویروس کرونا می باشد. این یک فاکت ثابت شده علمی (matter of fact) است و نه دیدگاه نظری هر کسی (matter of opinion) که بخواهد لجبازانه با سماجت خاص و غیر تخصصی خودش آن را به چالش بکشد.

غرض از اشاره به جدال ف. م. سخن با دکتر فیروزه بنی صدر, همان داستان نوشتن اسم مار و ترسیم شکل مار برای ترغیب نظر عوام الناس می باشد که بعقیده من آن همه سماجت و توهین اصلا زیبنده ایشان نبود. در نتیجه از آنجایی که ف. م. سخن را دوست دارم و به او احترام می گذارم, با کسب اجازه ایشان سه پند و اندرز دوستانه برای ایشان دارم که بقول سعدی من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم. تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال. اول اینکه قضاوت عجولانه نکن. دوم اینکه توهین زیبنده جنابعالی نیست و نباید مخالفین را ابله و کوته فکر خواند. و سوم اینکه در مسائل علمی (به جز خلبانی) که اصلا در حیطه تخصصی جنابعالی نیست ورود پیدا نکن.

پاورقی غیر ضروری: جناب آقای ف. م. سخن؛ در ضمن این را نیز بگویم بنده در مقایسه با جنابعالی احتمالا شناخت بیشتری از نزدیک با شاهزاده دارم و نیک می دانم که بر خلاف آرزو و تقاضای شما و بقیه جمهوریخواهان مخالف نظام پادشاهی اما طرفدار "فرزند پادشاه" ایشان هرگز نمی خواهند رئیس جمهور آینده ایران بشوند. این را به یقین بپذیرید. همانگونه که طرفداران سمج پادشاهی هم باید بپذیرند که ایشان قلبا و عملا حتی نمی خواهند پادشاه آینده ایران بشوند. اما مایوس نکردن میلیونها طرفدار نظام پادشاهی خود دغدغه و معضلی پیچیده است که راه حلی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل فعلا برای "گذار" وقت بهترین استراتژی همین "بالانس" زدن است؛ ببینیم تا چهل سال دیگر چه پیش آید؟

عبدالستار دوشوکی

دوشنبه ١٢ خردار ١٣٩٩

١ ـ https://www.chu-reims.fr/medecins/firouze-banisadr



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy