Monday, Jun 1, 2020

صفحه نخست » فارن پالیسی: ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان احتمالا از کرونا مرده است

taliban.jpg یورونیوز - نشریه آمریکایی فارن پالیسی که پیش از این از ابتلای ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان به کووید ۱۹ خبر داده بود، در آخرین شماره خود نوشت که او احتمالا در جریان روند درمان جان خود را از دست داده است.

یک مقام نظامی ارشد طالبان به نام مولوی محمد علی جان احمد روز دوشنبه در گفتگویی با این نشریه گفت: «رهبر ما بیمار اما در حال درمان است.»

همچنین سه چهره دیگر طالبان در شهر کویته که نامشان فاش نشده گفتند‌ به اعتقاد آنها آخوندزاده در اثر این بیماری درگذشته است. با این حال تا روز دوشنبه هیچ تایید رسمی برای این مساله مطرح نشده و مسئولان طالبان نیز هنوز در مورد احتمال فوت رهبر این گروه اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

به گزارش فارن پالیسی، یکی از مقامات وزارت اطلاعات افغانستان نیز تایید کرده که برخی از رهبران طالبان از جمله بسیاری از نمایندگان مستقر در دفتر این جنبش در دوحه، پایتخت قطر که بر سر یک توافق دوجانبه با آمریکا مذاکره کرده‌اند نیز به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. با این حال، این مقام ارشد که نامش فاش نشده گفته هنوز مشخص نیست که آخوندزاده رهبر این گروه نیز دچار شده باشد.

مطالب بیشتر در یورونیوز

آخوندزاده در سه ماه گذشته در انظار دیده نشده و هیچ فایل صوتی از جمله پیام به مناسبت عید فطر ضبط نکرده و تنها متنی بیانیه‌ای از او منتشر شده است.

مولوی احمد نیز تایید کرد که آخوندزاده بستری شده، اما مشخص نکرد که کجا بستری شده است. او در پاسخ به اینکه آیا رهبر طالبان در پاکستان تحت درمان قرار گرفته گفت: «چرا شما مردم فکر می‌کنید که پاکستان تنها کشور ممکن است که او می‌تواند در آنجا درمان شود؟ کشورهای دیگری وجود دارند که از پاکستان قوی‌تر هستند و از ما حمایت می‌کنند و جهان این را می‌داند. من نام این کشور را نخواهم برد اما این یک کشور قدرتمند و یکی از همپیمانان ماست.»

فارن والیسی از قول منابع دیگری نوشته است که هبت‌الله آخوندزاده ابتدا در بیمارستان کویته پاکستان بستری بوده و از آنجا به روسیه منتقل شده است.

همزمان گزارش شده که نورالدین ترابى، مسئول زندان‌های طالبان نیز بر اثر مبتلاشدن به ویروس کرونا جان باخته ‌است.

فارن پالیسی چند روز پیش خبر ابتلای رهبران طالبان به کرونا را منتشر کرده بود اما سخنگوی طالبان این خبر را تکذیب کرد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به آن خبر گفت: «رهبری طالبان با هیچ نوع مشکل، بیماری و اختلاف مواجه نیست، تبلیغات رسانه‌های غربی در این مورد بر اساس اطلاعات نادرست منتشر شده است.»

نشریه امریکایی فارن پالیسی پیشتر گزارش داده بود که رهبران ارشد طالبان به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر پسر ملا عمر، بنیانگذار طالبان به عنوان رهبر موقت، این گروه را رهبری و هدایت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy